Hvidovre Fjern.

af metrohenrik, 30/3 2016, 14:14 (2993 dage siden)

På et af de billeder der kommer frem når man kigger her i Forum, så jeg et billede af MZ1447 ved Hvidovre Fjern, og ser at signalerne står så man ikke kan se dem fra perronen.
Jeg mindes i min tidlige ungdom, det må have været engang i slut 70'erne, at jeg kunne stå på perronen og se signalerne.

Husker jeg forkert?

Henrik

Hvidovre Fjern.

af zumbach, Malling, 30/3 2016, 20:27 (2993 dage siden) @ metrohenrik

Hej metrohenrik.

Nej du husker ikke forkert. I 1969 stod (U?)-signalerne længere mod Roskilde. På et tidspunkt blev de flyttet tilbage mod København. De var nu udskiftet til I-signaler med hastighedsviser.

[image]Vigerslev, 1969. Udkørsel mod Hvidovre Fjern.

[image]Vigerslev, 1970’erne. Udkørsel mod Hvidovre Fjern.

[image]Vigerslev, maj 1984. I-signaler mod Hvidovre Fjern.

[image]Vigerslev, maj 1984. I-signaler mod Hvidovre Fjern, set bagfra.


M.v.h.
Keld Zumbach

Hvidovre Fjern.

af Svend, Storkøbenhavn, 30/3 2016, 21:45 (2993 dage siden) @ zumbach
redigeret af Svend, 30/3 2016, 22:19

Hej metrohenrik.

Nej du husker ikke forkert. I 1969 stod (U?)-signalerne længere mod Roskilde. På et tidspunkt blev de flyttet tilbage mod København. De var nu udskiftet til I-signaler med hastighedsviser.

[image]Vigerslev, 1969. Udkørsel mod Hvidovre Fjern.

[image]Vigerslev, 1970’erne. Udkørsel mod Hvidovre Fjern.

[image]Vigerslev, maj 1984. I-signaler mod Hvidovre Fjern.

[image]Vigerslev, maj 1984. I-signaler mod Hvidovre Fjern, set bagfra.


M.v.h.
Keld Zumbach

Hvis vi skal være meget nøjeregnende er de viste U-signaler (på de første billeder) ganske rigtig placeret på Vigerslev, men er U-signaler mod Glostrup. Hvidovre Fjern var den togfølgestation der dækkede kørsel (ad højre spor) fra Glostrup mod Valby/Godsbanegården. Alt styret fra Vigerslev kommandopost der var beliggende nede omkring brandstationen.


Fundet på Rundremisen:

[image]

Avatar

Hvidovre Fjern.

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/3 2016, 23:12 (2993 dage siden) @ Svend


Alt styret fra Vigerslev kommandopost der var beliggende nede omkring brandstationen.

.... og som vist sjældent er fotograferet. Er der nogen her i forum, der kan bidrage med at foto af posten? Andre "sjældne fugle" er stationsbygningerne på Valby Gasværk og Roskildevej.

Avatar

Vigerslev kommandopost

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/3 2016, 05:41 (2992 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Alt styret fra Vigerslev kommandopost der var beliggende nede omkring brandstationen.

.... og som vist sjældent er fotograferet. Er der nogen her i forum, der kan bidrage med at foto af posten?


Natürlich:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21767

Bedste hilsner

Thomas

Hvidovre Fjern.

af Allan Testrup, 31/3 2016, 12:12 (2992 dage siden) @ Svend

Husker jeg forkert. Blev betjeningen af Vigerslev/Hvidovre Fjern på et tidspunkt flyttet til et lokale på Hvidovre S-togsstation, da centralapparatet blev til et relæ-app, der ikke fyldte så meget.

Hvidovre Fjern.

af AVZ, Hillerød, 31/3 2016, 12:51 (2992 dage siden) @ Allan Testrup

Det fremgår i alt fald af " S-banen 1934-2009", hvor du jo selv har et afsnit om takster og billetter.

Allan

Hvidovre Fjern.

af Allan Testrup, 1/4 2016, 10:57 (2991 dage siden) @ AVZ

Hej. Der fik jeg den!!!. Skynder mig at læse den, men Morten Flint har jo givet svaret. God weekend. Hilsen Allan

Avatar

Hvidovre Fjern.

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/4 2016, 17:39 (2991 dage siden) @ Allan Testrup

Hej. Der fik jeg den!!!. Skynder mig at læse den, men Morten Flint har jo givet svaret. God weekend.

Nååe, jeg har nu mest som en anden John Steinbeck skrevet om mus, såmænd.

Avatar

Hvidovre Fjern.

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/4 2016, 02:45 (2992 dage siden) @ Allan Testrup

Husker jeg forkert. Blev betjeningen af Vigerslev/Hvidovre Fjern på et tidspunkt flyttet til et lokale på Hvidovre S-togsstation, da centralapparatet blev til et relæ-app, der ikke fyldte så meget.

Nej, du husker rigtigt. Det skete ved nedlæggelse af den høje post i 1979. Den nye post blev indrettet i Hvidovre Nærs gamle lokale med karnappen og vistnok en del af rejsegodslokalet. Kablerne blev ført ind gennem et hul boret i ydervæggen. Hullet blev ikke lukket helt til, hvilket gav anledning til indtrængning af mus. På billetkontoret har jeg en aften forsøgt at fange en sådan med en omvendt papirkurv, men kræet var for hurtigt. Musen, der boede der et par dage, nåede at få navnet Max. En ældre kollega modtog ved kontorets skranke en henvendelse fra en ret "stram" dame, der klagede over, at hun havde set en mus ude i forhallen. Han svarede hende: "Det må være Max. Mærkeligt, han plejer ellers at være her nede...", og så åbnede han en skuffe i skrivebordet og kiggede ned. Damen drejede om på hælen og gik sin vej. Til sidst lykkedes det mig at få Max gennet ud i garderoben, hvorfra han undslap, da yderdøren næste dag blev åbnet. Sidst set pilende i retning af elevatoren.

Hvidovre Fjern.

af metrohenrik, 31/3 2016, 08:16 (2992 dage siden) @ zumbach

Tak Keld.

Lige som jeg husker det.
Som 8-10 årig gik jeg ikke så meget op i hvilken signaltype det var, men var der grønt, var toget kørt fra Valby, og så kunne man godt liiige blive lidt længere...specielt omkring kvart over 15 og 16, når Ma kom fløjtende forbi. Sjovt nok husker jeg det som om der altid blev "lukket op" lige der...

Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak