Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af Bent Hansen, 11/5 2016, 22:36 (2919 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Foreløbig tak for indsatsen.

Tre ting skal stemme:
1) Fotografen N. Nielsen, Horsens skal have været på stedet.
2) Lokomotivet skal have været på stedet.
3) Landskabet skal kunne genkendes.

Ad 1) Nielsen var omvandrende fotograf, der opsøgte anlægsarbejder og fik stille personalet op foran et lokomotiv, helst så de dækkede hele lokomotivet. Jo flere folk, jo bedre, for så solgte han sikkert flere fotos bagefter.
Ad 2) De tre cementfabrikker ved Mariager fjord havde tilsammen tre eller fire damplokomotiver, en O&K, en Krauss og en Borsig. Danias O&K hed Else, men det er ikke den, der ses her! Flere ting var anderledes! Et tvivlsomt lokomotiv beskrives dog efterfølgende. Der kan også være tale om et havneanlægsarbejde? En fremmed entreprenør kan have medbragt eget lokomotiv til anlægget? Flere vandbygningsentreprenører havde et sådant lok!
Ad 3) Jeg har forsøgt at få en bedre skanning af billedet. Jeg kan faktisk ikke se, om der er tale om et sund eller en fjord/vig. Farvandet må ikke være ret bredt, og der er ikke by på modsat bred. Herved falder de fleste danske havne. Jeg er ikke lokalkendt ved Mariager Fjord, men her er farvandet ikke ret bredt.

Slæbebåden Activ, som ses på billedet tilhørte De forende Bugserbåde, og denne er bygget i Ericsberg 1877. Cementfabrikkerne ved Mariager Fjord anvendte bugserbåde til lertilførsel i pramme fra lergrav på fjorden nordside. Der sejledes oprindelig ler i mindre skuder med sejl. Det ser ud til, at der er bygget en ny kaj og baglandet nu fyldes op. Kongsdal lukkede dog delvist 1933 og helt 1936.

O&K 12241/1930 kunne se sådan ud, men vi har ikke noget foto, og ved ikke, om kedlen overhovedet var et lokomotiv. Holger Jørgensen angiver kedlens som en erstatningkedel til et andet lokomotiv. Hedefladen angivet til 14,46 m², hvilket kun er lidt større end IBKs Vildmosemaskine. Vurdér selv kedelstørrelsen på billedet. Lokomotivet, hvis det var et lokomotiv, leveredes 1931 til Kongsdal Cementfabrik. 1939 ejedes den af Dania, der meddeler at inspektionsbogen er brændt. 1940 angives kedlen utæt. Dampen blæste ud og slukkede fyret. At kedlen også var kogt tør, opdagede lokomotivføreren ikke, da vandstandsglasset også var defekt. Efter hovedreparation sattes kedlen i drift igen. Det lyder, som var det et lokomotiv og ikke en stationær kedel? 1952 berettes om sidste inspektion. Endelig afmelding først 1969.

Vedføjet en skitse, jeg ikke aner hvor stammer fra, men den viser Kongsdal.

Et nutidigt kort røber, at man fra Kongsdal så nærmest mod øst. Der var høje bakker både på nordkysten, 51 meter og på sydkysten, 34 meter. Hadsund skulle ligge helt ude i horizonten. Det hvide hus ligger umiddelbart op ad Kongsdalfabrikken.

Jeg tror faktisk på Kongsdal og O&k 12241/1930 optaget omkring 1931. Der er dog et par ting, der piner mig, men jeg har ikke noget bedre.

Nogen, der har foto af en ”fremmed” O&K ved Dania? Altså O&K 12241?[image]
Bent Hansen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak