Hs + P fra arkivet + lidt kulkasseoverbygnings snak

af Steffen Dresler, 23/9 2016, 15:40 (2773 dage siden) @ KimC

Kære KimC med andre

Din bemærkning giver lige anledning til at komme med et lille ”Crasch course” som litra P train spotter, del I. Det kan bl.a. hjælpe med til, at i hvert tilfælde groft at kunne stedbestemme et billede af en P og om det er optaget øst- eller vest for Storebælt og om det er en P I eller en P II.

I begyndelsen af litra P´s tjenestetid skete der ikke de store ændringer ud over fjernelsen af den hydrauliske bremseforstærker, der var monteret på tenderen forrest i højre side ind mod førerhuset, for at hjælpe med at afbremse maskinbogien.

Alle P var jo indledningsvis stationerede i 2. Distrikt, da man afventede de større P II, der skulle udnyttes på baner med 45 kg/m skinner (først Fyn).
Ret hurtigt blev fordelingen efter 1. verdenskrig den, at i princippet kom næsten alle P I (901 – 916) til at virke på Sjælland-Falster og alle P II (920 – 933) + ”Vamdrupperne” P I nr. 917 – 919, kom til at virke på Fyn-Jylland.

Vest-maskinerne blev eftersete i Aarhus (alternativt i Nyborg) og øst-maskinerne i København. Dette gav sig bl.a. udslag i forskelligheder i den forhøjede kulkasse. På Sjælland Falster (Bay skitse i "Danmarks damplokomotiver") blev den forhøjede kulkasse fremstillet af jernplade, mens man i Jylland og på Fyn fortsatte med træopbygning, som begyndt med på litra H I, R I og R II i lidt forskelligt udseende.
Stort set alle P I, der nu var samlede i øst fik denne opbygning (Bay skitse), mens alle P II i vest havde træopbygningen.

Der var åbenbart ikke behov for at ændre dette efter krigen, dog blev den bageste del af stålkassen i øst, afskåret skråt, da der ikke var behov for en så stor kulkasse.

Summa summarum havde litra P i vest træopbygning ( P II), mens P i øst (P I) havde jernplade opbygning. Dette varede faktisk ved indtil udrangeringerne, men alligevel med den ændring, at et par vest P II "lige før lukketid" kom til øst, da de var overkomplette i vest, mens der manglede P i øst. Der er jo altid undtagelser.

Herunder to tegninger, øverst en P II tender med træopbygning og derunder en P I tender med jernpladeopbygning.

[image]
Tender litra P II i 2. Distrikt (Jylland-Fyn)


[image]
Tender litra P I i 1. Distrikt (Sjælland-Falster)


Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak