"Sporhunden" - men hvilken bane? (Løst + fotos)

af Steffen Dresler, 19/1 2017, 18:21 (2654 dage siden) @ Niels Munch

Som en lille fortsættelse til historien her:

https://da.wikipedia.org/wiki/Varde-N%C3%B8rre_Nebel_Jernbane

kan man jo på luftfotoet tydeligt se sporudfletningen i nederste venstre hjørne og hvor man kan følge det optagne spor lige op og drejende svagt mod højre (nord) og ud til FLAK ARTILLERIE SCHIESSPLATZ i klitterne. Den var den ene årsag til at bygge jernbanen til ”Nørre Newel”. Den anden årsag var jo kystbefæstningerne, hvoraf en del stadig kan ses, især oppe på klinten fra lejren og ned mod ”Æ Gaf”.

Alt dette skulle jo huse soldater, hvorfor ORG. TODT opførte det vi i dag kender som Nymindegab lejren, der nu er hjemsted for Hjemmeværnets skolevirksomhed. Men bemærk måden at bygningerne er bygget på, anlagt som gårde. Men kommer man tæt på kan det meget tydeligt ses, at byggestilen er Frisisk og ikke Vestjysk. Kraftige murbuer, taget, dør- og vinduesrundinger m.v. Selv brandhanerne er typisk tyske for militære installationer. Udlægningen skulle angiveligt være for at kamuflere bygningerne som gårde og ikke som en militær installation. Ude fra billedet stik nord, hvis man følger sporet over vejen og ind i lejren, blev der bygget værksteder. De to/tre? spor endte med HØJE side- som enderamper, således at man kunne læsse fra siden også direkte på vognene. Ganske smart i stedet for den evindelige bakken/frem kørsel over 10-12 fladvogne med en 52 tons kampvogn, ikke altid lige morsomt. Yderligere var der en typisk tysk meget stor portalkran. Dette kompleks anvendte hæren efter krigen til værksteder og bl.a. reparation af kampvogne.

Ud over hjemmeværnet, var lejren i en stor periode også hjemsted for en afdeling HORNEST JOHN raketter. Da de blev udfasede overtog hjemmeværnet så hele lejren minus værkstederne.

I en lang periode, kender ikke hvornår det sluttede, blev der på ”skiftedagene” kørt særtog til lejren for de i hundredevis af hjemmeværnsfolk, der skulle på kursus. Det var ret store tog med mange vogne. Men privatbilismen stoppede dette.
Hjemmeværnet havde for resten i lang stillet en litra K til rådighed for indøvelse af sabotage!

Da den kolde krig var færdig, blev Nymindegab værkstederne i slutningen af 1990´erne anvendt af forsvaret som en ”site” for materiel, der skulle destrueres jf. CFE-traktaten. Det vil sige, at den ”anden side” pludseligt frit og kvit kunne kontrollerer området. DET skulle man lige vænne sig til.

Køre man ud af lejren og tilhøjre ud mod klitterne, passerer man først Nymindegab Kro, hvor især stegt ål med stuvede kartofter kunne give en pokkers hovedpine – ålefedtet;-) ! Hvor vejen drejer mod nord i klitterne kan man stadig se en gevaldig stor og lang beton kampvognsspærring, da man faktisk kører igennem den.
Altså et område af historisk værdi på historisk- som jernbanemæssigt og absolut et besøg værd.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak