Gæt en elektrificeret strækning
Hvad var egentlig så årsagen til at man anvendte el her?
når man nu ellers i det her land stort set kun har haft jernbaner/industribaner med damp og diesel
Som det er antydet i andre indlæg, er vi ganske rigtigt på Aalborg Portland-Cement-Fabrik i Rørdal ved Aalborg. Selskabet blev etableret i 1889 og startede produktionen i 1891. Billedet stammer fra virksomhedens jubilæumskrift 1889-1914 udgivet i 1915, og viser strækningen til lergraven.
Oprindeligt blev transport af ler fra lergraven transporteret med hestetrukne tipvogne. Det er uklart, om kridtet fra kridtgraven først blev transporteret på tovbane og senere ad skinnevej. Begge strækninger blev elektrificeret 1907-1908. Det fremgår ikke, hvorfor man valgte el og ikke damp eller diesel. I 1914 rådede virksomheden over 5 ellokomotiver og 550 tipvogne.
Kul ankom med skib og blev - jf. et billede i bogen - transporteret fra kaj til fabrik med hestetrukne tipvogne. I 1914 var der åbenbart ikke elektrificeret mellem kaj og fabrik. Om det skete senere, ved jeg ikke.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg