DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Steffen Dresler, 23/1 2018, 15:13 (2286 dage siden) @ Jens Bilde

Kære Jens Bilde

Tusind tak for dine bemærkninger og ikke mindst tilføjelser. Jeg er især glad for du omtaler ”frostsikringskasserne” ovenpå cylinderne, der nu blev anvendt til et ganske andet formål, nemlig som du beskriver, til at beskytte glideromløb a la H-maskinerne eller også benævnt som ”Winterthur trykudligner” for de nu monterede rundglidere.

Litra N havde jo de såkaldte ”Nicolej/Karl Schultz glidere” ved leveringen. MEN denne form for glider var yderst vanskelig at anvende korrekt. For at undgå forkert behandling, sattes en relativ stor hvid skive med en ”brugervejledning” ovenpå omstyringsskruen, om hvorledes man skulle behandle disse, således at gliderlegemerne ikke blev ødelagte. De var nemlig fjederpåvirkede og åbnede under tryk. Og hvis ikke styringen stod i midten, kunne det kraftige damptryk smadre gliderlegemerne.

På skiltet stod:

”HUSK!
Maskinen er forsynet med omløbsglidere. Når der under kørselen skal sættes damp til efter en afspærring, skal styringen trækkes op i midten FOR INDEN regulatoren lukkes op”.

Nr. 202 havde ”Winterthur trykudligner” ved leveringen til DSB og senere har både 205 og 208 og endelig 201 haft dette. Ændringerne er omtalt i lokomotivernes respektive Reparationsbøger.

Generelt ser det dog ud til, at Nikolej type gliderne blev suspenderede på flere maskiner i kortere eller længere tid og erstattede af almindelige rundglidere.
Så bemærkningen i andre udgivelser om at litra N var udstyrede med Nicolaj type glidere, er derfor kun delvis korrekt.

Men dette og meget, meget mere kan du læse om i begyndelsen af marts måned, hvor der fra Banebøger udkommer en bog ”Det er en tysker” hvori dette bl.a. også er omtalt.

Endnu engang tak til Jens Bilde for informationer og bemærkninger.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak