Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 5/5 2018, 14:31 (2184 dage siden) @ ojk37

Hvis "vi" er enige om, at det er en serie 1 skinnebus, så kunne det være et sæt til Bornholm!! Ingen tagbagagebærer, indbygget toplanterne og som jeg umiddelbart ser det, så er indsugningshætten til motoren af "høj" model, normalt "lav" hætte på serie 1. Er teorien helt ude i skoven??
Ole-Jørn
(For uindviede, så kørte DBJ-skinnebusserne til udskibning i København på "lånte" normalsporstrucks)

Det er altså ikke levering af NFJ SM2 og SP1 i oktober 1947 vi ser. SP 2 blev leveret solo i august 1948. Hvordan er den så kommet til NFJ? Mon ikke en skinnebus til en anden bane har haft den med til Odense. SM 3 blev leveret solo i december 1948.

Bornholm tror heller ikke jeg ikke på.

Bemærk, at toget holder i spor 2. Hvis det havde været inde til overhaling, ville det være kommet ind i spor 1 – en tak nærmere hovedbygningen og pakhuset. Herfra kunne det fortsætte direkte videre mod Odense – og Rønne.

Bemærk også, at SP-vognen er blevet trykket tilbage forbi sporskiftet mod sporstopperen ved ventesalen. I det mindste i 60erne var det normal procedure efter rangering med OMB-tog, som skulle have passagerer med. Det ville man ikke have brugt kræfter på, hvis skinnebussen blot havde været i spor 2 for en kort bemærkning – f.eks. for at gøre plads til et eller andet i spor 1, eller fordi den var kommet vestfra til spor 1 og skulle hurtigt videre fra spor 2, som var togvejssporet mod Brenderup.

Jeg kender ikke mulighederne i Middelfarts daværende 1912-anlæg, men til dagligt har der mod øst kun været brug for udkørsel mod Odense fra spor 1 eller 4, og til Brenderup fra spor 2, så mon ikke, man har nøjedes med det?

Det ville passe til ét håndtag til udkørsel mod Odense fra spor 1 eller 4 og et andet håndtag til udkørsel mod Brenderup fra spor 2. Sidstnævnte håndtag kunne så også styre indkørsel til spor 2 fra Brenderup.

SP-vognens pakrum vender mod vest. På Nordfyn vendte post- og pakrum normalt mod Martofte, men hvis toget er kørt fra Bogense over Brenderup til Middelfart, ville pakrummet komme til at vende modsat, som vi ser det her.

Jeg mener at kunne skimte tre personer i pakrummet – det kunne jo tyde på, at der er tale om et udflugtstog.

En søndag er det dog næppe i betragtning af aktiviteterne (lokomotiv og åbne porte) ved pakhuset, og udflugten kan i givet fald ikke have været lang. Skyggerne indikerer, at solen står i syd, så klokken er ca. 12.00.

I øvrigt har personerne på billedet svært ved at beslutte, om de skal have opmærksomhed på skinnebustoget eller på flyvemaskinen. Det var været en begivenhedsrig dag på Middelfart Station.:-), og vi må i det mindste kunne konstatere, at Sylvest Jensen ganske uforvarende har fanget en usædvanlig situation, som vi kan beskæftige os med her op mod 70 år senere...

Skorstensbåndet på damplokomotivet erkender jeg at have overset.

I min tid i 60erne kom der hver morgen en rangermaskine med godsvogne fra Fredericia.

Efter rangering på stationen betjentes havnen og kabelfabrikken, og om fornødent blev der kørt vogne til og fra landstationerne mod Tommerup. Sidst på eftermiddagen gik det så tilbage til Fredericia med dagens høst af vestgående gods. Godsvogne til og fra Odense og Sjælland blev klaret af godstog på hovedbanen.

Først efter nedlæggelsen af OMB fik Middelfart en Ardelt traktor, som fik til huse i den tidligere privatbaneremise.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak