Tyske efterladenskaber i Danmark. Normalspor

af Steffen Dresler, 21/6 2018, 09:34 (2136 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Noget er dokumenteret, noget postuleret, noget direkte forkert.
Jeg ønsker oplysninger om hvilke DR damploko, der befandt sig i Jylland-Fynsområdet ved kapitulationen og oplysning om hvornår disse blev afsendt sydpå (under damp eller kold) og hvorfra.
Det er fuldt dokumenteret at de sidste loko fra bl.a. Aarhus og Randers blev afsendt i september 1945.
Håber nogle ligger inde med konkrete oplysninger på konkrete loko og evt. dokumentationsmateriale

Jeg ved godt hvad Bjarne efterlyser, nemlig en samlet og m.h.t. referencer og kilder opgjort fortegnelse over tyske lokomotiver i Danmark efter 5. maj 1945.
Der er to opgørelser, nemlig den 1. samlede DSB optælling over tysk efterladt materiel i Danmark samt den nok vigtigste skrivelse, nemlig Ref. Ma2 2000/45 af 14. juni 1945, "Fortegnelse over tyske Loko, Traktorer og Kraner". Men 1. optælling indeholder ikke lokomotiv individ numre med blot et samlet antal (side 4, sektion IX, Beholdning af tyske Lokomotiver, 24 Lokomotiver, 3 trekoblede og 21 femkoblede).
Den anden skrivelse (Ma2 2000/45 af 14. juni 1945) hentydes der til i flere andre skrivelser, dels fra Generaldirektoratet til Udenrigsministeriet og omvendt, samt til bl.a. De britiske militære myndigheder i Danmark. Det er åbenbart DEN skrivelse der er udgangspunkt for al materieloverførsel og senere "debitering" af den danske stat i forbindelse med bl.a. de tre BR 38, der senere kom i tjeneste ved DSB som litra T. MEN denne skrivelse er som også MFL nævner ikke at finde i RA, da alle sager i arkiv fra Trafik- og Personaleafdelingen (arkiverne 36.26, Diverse sager til og fra Værnemagten) ikke findes længere. De er enten IKKE afleverede (man kan gætte alt) eller destruerede.
Jeg kan kun se følgende og hvor jeg er sikker på kilderne, altså rigtigheden:

Tyske lokomotiver i Danmark efter 5. maj 1945.

Jf. Lokgestellung for 6-7/5-1945:
6.5.45 Fart nr. 3351472 Plan/tog nr. 9204 Ålborg-Århus BR 50 2041
- - Århus-Fredericia BR 50 030/38 2877
6.5.45 Fart nr. 3351354 Plan/tog nr. 9237 Århus-Viborg BR 52 1105

6./7.-5-45 Fart nr. 3351426 Plan/tog nr. 9282 Nr. Sundby-Århus BR 57 1086
- Århus-Fredericia BR 57 1252

7-5-45 Fart nr. 335142 Plan/tog nr. 9203 Fredericia-Herning BR 50 2209

Note i ukendt skr.:

Randers:
BR 50 696, 56 886 skulle afsendes afkoblede med togene 2940 – 2076 den 17.09.45.

Note i ukendt skr.:
52 1105, i september 1945 (Må hentyde til overførsel fra Danmark og til Tyskland)
BR 53.7510 ”Overtaget efterladenskab”, M 8958/45 af 14. november 1945.

Transport 351816 Rå-Sj. 1 lok BR 57 (uden tender, der henstår i Hr). Begge fjernet ca. 20.4.1945. Bemærkning: Der KAN muligvis være tale om BR 57 2718, hvis altså Fart nr. 351816=tog 99072!

Desuden:
BR 38 2877 (nævnt under Lokgestellung ovenfor under 6.5.45, købt af DSB som litra T nr. 297)
BR 38 2126 (Købt af DSB som litra T nr. 298)
BR 38 2625 (Købt af DSB som litra T nr. 299).
Ovennævnte bemærkninger giver så endeligt følgende DR lokomotiver i Danmark efter 5. maj 1945, UDEN dog der er sikkerhed for at de OGSÅ er medtaget i første optælling pr. 12 MAJ 1945. Nogle lokomotiver kan i teorien være overført til Tyskland mellem 5. maj 1945 og 12. maj 1945.

BR 38:
BR 38 2126, BR 2625, BR 38 2877.

BR 50/52:
BR 50 030, BR 50 696, BR 50 2041, BR 50 2209, BR 52 1105.

BR 56:
BR 56 886.

BR 57:
BR 57 7510


Ovennævnte informationer er der således belæg for og er hverken postulater eller direkte forkerte;-) ;-)

Jeg glæder iøvrigt til at se en eventuel liste med nye informationer, det er vi sikkert mange der kunne få glæde af (og ikke mindst museet i Odenses videncenter selvfølgelig).


Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak