"Lille P", bare at nyde tegningen!! - og blive klogere!

af Steffen Dresler, 4/5 2024, 17:56 (15 dage siden) @ esni

Kære esni

Sådan næsten lige til, er det et spørgsmål om METERVÆGT på hele lokomotivet (ikke akseltryk/hjultryk). På et tanklokomotiv (litra Hs, F, O, S og Q m. fl.), sidder vandbeholdningen rundt om (nogen typer ovenpå) kedlen i (vand) sidekasser på begge sider af kedlen og i flere tilfælde også mellem rammedelene (F III og Q). Det samme med kulbeholdningen enten i en sidekasse (Hs) eller bag førerhuset med eller uden rygsæk. Dette giver en samlet meget koncentreret metervægt = samme tons akseltryk på en koncentreret kort afstand.

Med et lokomotiv med støttetender, type FOURNEY eller ENGERTH, strækker du den samlede metervægt ud på en længere afstand p.g.a. kul- og vandkassens anbringelse bag kedel/førerhus. Man får altså ikke en så koncentreret metervægt som med tanklokomotivet.

Håber det gav mening!

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MZ1446
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak