Ugens Triangel - LB M 1 - 2 (6 fotos)

af Niels Munch, 8/5 2013, 10:26 (4195 dage siden)

God formiddag i forum,

I nedtællingen af Langelandsbanens motorvogne er vi nu nået til M 1 - 2.

Efter banens noget mistrøstige forsøg med en dampmotorvogn:

[image]
LB dampmotorvogn M 1, 1911 (arkiv: nm).

..... fortsatte man først motoriseringen, da DfA havde bevist at kunne, og det skete i 1926 med 2 stk. af Triangel's Model VII:

LB M 1:
[image]

[image]
LB M 1 i Rudkøbing, 25.07.1962 (begge fotos: nm).

Spørgsmål: Går bagakslen med seler?

LB M 2:
[image]

[image]
LB M 2 hensat i Rudkøbing, juli 1960 (begge fotos: nm).

Den var blevet udrangeret i 1959, og i 1962 var den endnu mere hærget:

[image]
LB M 2 i Rudkøbing, 25.07.1962 (nm).

Ingen af disse 2 vogne fik nogensinde dieselmotor.

Se Alkjær's grundige artikel i Signalposten 1980/1.


Bedste hilsener og god Kr. Himmelfart
Niels


Flere Triangel'er kan findes *her*.

Indsend billeder
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak