Avatar

Københavns havnebaner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/10 2012, 09:16 (4208 dage siden)

Jeg har denne gamle tegning af Fords fabrik i Sydhavnen:
[image]
Her fremgår det jo tydeligt at der er 2 spor på kajkanten og så iøvrigt et internt spor til kranen a la dem vi har diskuteret der skulle have været på Aalborg værftsområde.

Men se så her - det er et udsnit af sydhavnen fra de næstældste generalstabskort - angiveligt tegnet fra 1900-1960:
[image]
Nu er dette kort jo nok et snapshot af havnebanerne i Sydhavnen og det er ikke til at vide hvornår - men kom der nogensinde spor på kajen? Eller er tegningen en kunstnerisk fri gengivelse for at berolige Detroit da hr. Ford var meget fokuseret på at der var direkte adgang til jernbane fra hans samlefabrikker.
(Han har faktisk stoppet et byggeri af samlefabrikken i Holland da han ved selvsyn opdagede at der ikke var spor nærmere end 100 m.)

Avatar

Københavns havnebaner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/10 2012, 09:52 (4208 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

[image]

Kære Michael

Jeg kan desværre ikke levere en rygende pistol. Men jeg kan da bringe dette kortudsnit, hvis gengivelseskvalitet lader en del tilbage at ønske. Kortet er angiveligt fra 1927. Så vidt jeg kan se, er der spor på østsiden af den "halvø", som Fordfabrikken ligger på. Men der mangler stadig "det lille knæk rundt om hjørnet" for at få virkelighedens spornet til at passe med spornettet på din tegning.

Hvis vi skal finde en rygende pistol skal vi nok have fat i en regulær sporplan. 1. distrikts arkiver lå tidligere hos Landsarkivet for Sjælland, der nu er en del af Rigsarkivet.

Jeg kan ikke huske, om der måske er hjælp at hente i John Poulsen: Byens baner?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Københavns havnebaner

af Thorbjørn, Kbh Ø, 18/10 2012, 09:57 (4208 dage siden) @ Michael Deichmann

men kom der nogensinde spor på kajen? Eller er tegningen en kunstnerisk fri gengivelse for at berolige Detroit da hr. Ford var meget fokuseret på at der var direkte adgang til jernbane fra hans samlefabrikker.


Det gjorde der, og man kan se dem her på Luftfoto

Københavns havnebaner

af Georg Schmidt, 18/10 2012, 11:09 (4208 dage siden) @ Michael Deichmann

Der var spor på kajen ned til "knækket" ved Ford jf kortet i havnelodsen fra 73.
[image]
[image]
Tdgs-vognen holder vel nærmest ud for Cristiansholms Fabrikker.
[image]
[image]
Sporet ned mod ford ses komme ind fra højre.
Mvh
Georg

Avatar

Københavns havnebaner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/10 2012, 12:08 (4207 dage siden) @ Georg Schmidt

Der var spor på kajen ned til "knækket" ved Ford jf kortet i havnelodsen fra 73.
[image]

Og hvis vi går længere tilbage i tiden, synes forholdet at være det samme: Ingen spor syd for knækket.

Hvad er det for et "sjovt" sporanlæg i den blå cirkel?

Og så til sidst en lille efterlysning: "Rigtige" sporplaner af sporene i/ved Københavns havn.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Den Danske Havnelods 1928. Arkiv:Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Den Danske Havnelods 1940. Arkiv:Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Den Danske Havnelods 1948. Arkiv:Thomas Boberg Nielsen.

Københavns havnebaner

af Steffen Dresler, 18/10 2012, 11:28 (4208 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´middag til alle!

Hvis man ønsker at se sporforløbet inde på selve FORD samlefrabrikken, bør man se filmen "Den usynlige hær" med bl.a. Bodil Kjær, Ib Schønberg, Ebbe Rohde og Poul Richardt m. fl.
Den foregåer på samlefabrikken og der er masser af billeder på området med og uden jernbanevogne mv.
Også en anledning til at se en klassiker helt i tidens ånd.

Steffen

Avatar

Københavns havnebaner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/10 2012, 07:20 (4207 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for alle de fine svar. Jeg var på kursus for et års tid siden i nabolaget og var ovre og tage billeder af tomten efter fabrikken, som jo blev revet ned - iøvrigt af samme firma som byggede den i sin tid :-)
Der havde jeg ikke lige fokus på evt havnespor, men skulle jeg komme på de kanter må jeg lige ned igen og lave lidt banearkæologi.
Til gengæld var der stadig spor efter den skinne i gulvet som trak samlebåndet igennem fabrikken:
[image]

En skam den blev revet ned, for bygningen var et unikt eksempel på industribyggeri fra tiden:
[image]
Men selvfølgelig - når kulturforvaltningen i landet er overladt til humanister, så er teknik og industri ikke i fokus - noget vi vel også mærker i klubberne.

Københavns havnebaner

af cm, 19/10 2012, 11:20 (4207 dage siden) @ Michael Deichmann

-så sandt, så sandt!
I Tyskland har man et begreb: "Industriedenkmalschutz" - fredning af visse tidstypiske erhvervsbygninger og industrianlæg. F.eks er jernbanebroen ved Rendsborg m tilhørende "Svævefærge" fredet. Ligeledes visse anlæg i Ruhr-distriktet samt den gamle "Speicherstadt" i Hamburg. Og Speicherstadt i Hamburg er vel sagtens kendt af de fleste modeljernbaneinteresserede (?)
mvh
Chr

Københavns havnebaner - Ford i Sydhavnen

af Svend, Storkøbenhavn, 19/10 2012, 13:11 (4207 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Svend, 19/10 2012, 13:32

Fords samlefabrik i Sydhavnen:

Emnet har være berørt - også i jernbanesammenhæng (og modeljernbanesammenhæng) - tidligere, bl a her:

http://sundborg.wordpress.com/2011/03/26/bilproduktion-i-danmark-en-ide-til-modeljernba...

hvis man synes at bygningen har (havde) et vist amerikansk præg - bl a med vandbeholderen på taget - er det ikke helt ved siden af, da den var tegnet af Fords husarkitekt Albert Kahn.

Der findes masser af oplysninger når man Googler Ford+Albert Kahn

Og så er bilproduktion i Danmark ikke bare en parantes. Frem til 1974 blev der samlet mere end 900.000 biler på de forskellige danske samlefabrikker.

Københavns havnebaner

af Ogginok, 24/10 2012, 12:16 (4202 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg kan kun huske fra dengang vi leverede salt (1982), at de to spor gik lige ud langs kajen.
Men på cowi s hjemmeside (kortal)på et kort fra 1954, kan man ane sporene, også kransporet der gik rundt om hjørnet.

Avatar

Ford Motor Company - sidespor - Københavns Havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2018, 13:20 (2174 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har denne gamle tegning af Fords fabrik i Sydhavnen:
[image]
Her fremgår det jo tydeligt at der er 2 spor på kajkanten og så iøvrigt et internt spor til kranen a la dem vi har diskuteret der skulle have været på Aalborg værftsområde.

Men se så her - det er et udsnit af sydhavnen fra de næstældste generalstabskort - angiveligt tegnet fra 1900-1960:
[image]
Nu er dette kort jo nok et snapshot af havnebanerne i Sydhavnen og det er ikke til at vide hvornår - men kom der nogensinde spor på kajen? Eller er tegningen en kunstnerisk fri gengivelse for at berolige Detroit da hr. Ford var meget fokuseret på at der var direkte adgang til jernbane fra hans samlefabrikker.
(Han har faktisk stoppet et byggeri af samlefabrikken i Holland da han ved selvsyn opdagede at der ikke var spor nærmere end 100 m.)


Jeg har altid haft det lidt svært med at skulle forliges med, at vi skulle have fået fuldstændig styr på Ford Motor Companys jernbanemæssige forbindelse til omverdenen. For hvor var den rygende pistol? Hvor var billedet af sidesporet ind til fabrikken? Hvor var deklarationen om det private sidespor udgående fra Københavns havnebane?

I dag stødte jeg på dette billede. Det stammer fra en bog udgivet i 1936. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]

Til venstre Sydhavnsgade og til højre Frederikskaj. Der er jernbanespor på både vest- og østsiden af Sydhavnsgade. På Frederikskaj ses to spor med sporstoppere. Nord for Ford ses et eller andet kulfirma. Umiddelbart ser det ud til, at de to spor på Frederikskaj intet har med Ford at gøre og udelukkende er etableret for at betjene kulfirmaet og de kommende kunder, som måtte etablere virksomhed nord kulfirmaet.

Jeg googlede rundt på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside og fandt en del luftfotos af Ford-fabrikken. Men ingen steder sås noget sidespor ind til fabrikken. Jeg fandt også den tegning, som Michael viser ovenfor, og det er faktisk i tegningen, svaret findes.

Klik på tegningen for højere opløsning:

[image]Kilde: http://www.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/object440788/da/

Som man vil kunne se, førte intet sidespor ind til fabrikken. Når bilerne skulle om bord på jernbanevognene, kørte man dem simpelthen ud ad fabrikken og via en rampe ind i jernbanevognene. Om de to jernbanespor mellem fabrikken og vandet ejedes af Ford eller af Københavns Havn, ved jeg ikke. Men hvis de har været ejet - eller eksklusivt anvendt - af Ford, kan der findes en deklaration herom via tinglysningsarkiverne. Jeg har tidligere set, at "enden" af et havnespor har været et privat sidespor - også selv om der intet sporskifte indgik i arrangementet. På tegningen af kajen beskiltet "Ford Kaj No: 2", hvilket kunne antyde, at kajen - eller i hvert fald et stykke af den - ejedes af Ford eller at Ford havde fortrinsret til at bruge den.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Ford Motor Company - sidespor - Københavns Havn

af Peter Andersen, Hedehusene, 14/5 2018, 15:45 (2174 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På ældre fotos ses en opstillingsplads på modsatte side af Sydhavnsgade, hvor der står en hel del mindre Ford-biler. .
I nyere tid havde Ford dette rampeanlæg langs Sydhavnsgade syd/øst for fabrikken.
Se her

I øvrigt tilhørte en hel del af arealerne (og sporanlægget?) ved det tidligere teglværksområde A/S Sydhavnsarealerne.

Ford Motor Company - sidespor - Københavns Havn

af Steffen Dresler, 14/5 2018, 19:42 (2173 dage siden) @ Peter Andersen

Godaften

Hvis man vil "ind på" fabrikken, er der nogle scener fra fabrikkens område i filmen "De røde enge" fra 1945. Fabrikken er nemlig sabotagemålet. Mener at man kan se bl.a. jernbanesporene. Hvis ikke, en god MEGET tidstypisk skildring fra de sidste krigsmåneder, anbefales.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Ford Motor Company - sidespor - Københavns Havn

af ojk37, 14/5 2018, 22:07 (2173 dage siden) @ Steffen Dresler

Ka' dette hjælpe?? (fra Ford 25 års jubilæumsskrift 1944)[image]
Ole-Jørn

ContecRail
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak