Jeg har denne gamle tegning af Fords fabrik i Sydhavnen:
Her fremgår det jo tydeligt at der er 2 spor på kajkanten og så iøvrigt et internt spor til kranen a la dem vi har diskuteret der skulle have været på Aalborg værftsområde.
Men se så her - det er et udsnit af sydhavnen fra de næstældste generalstabskort - angiveligt tegnet fra 1900-1960:
Nu er dette kort jo nok et snapshot af havnebanerne i Sydhavnen og det er ikke til at vide hvornår - men kom der nogensinde spor på kajen? Eller er tegningen en kunstnerisk fri gengivelse for at berolige Detroit da hr. Ford var meget fokuseret på at der var direkte adgang til jernbane fra hans samlefabrikker.
(Han har faktisk stoppet et byggeri af samlefabrikken i Holland da han ved selvsyn opdagede at der ikke var spor nærmere end 100 m.)
Jeg har altid haft det lidt svært med at skulle forliges med, at vi skulle have fået fuldstændig styr på Ford Motor Companys jernbanemæssige forbindelse til omverdenen. For hvor var den rygende pistol? Hvor var billedet af sidesporet ind til fabrikken? Hvor var deklarationen om det private sidespor udgående fra Københavns havnebane?
I dag stødte jeg på dette billede. Det stammer fra en bog udgivet i 1936. Klik på billedet for højere opløsning.
Til venstre Sydhavnsgade og til højre Frederikskaj. Der er jernbanespor på både vest- og østsiden af Sydhavnsgade. På Frederikskaj ses to spor med sporstoppere. Nord for Ford ses et eller andet kulfirma. Umiddelbart ser det ud til, at de to spor på Frederikskaj intet har med Ford at gøre og udelukkende er etableret for at betjene kulfirmaet og de kommende kunder, som måtte etablere virksomhed nord kulfirmaet.
Jeg googlede rundt på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside og fandt en del luftfotos af Ford-fabrikken. Men ingen steder sås noget sidespor ind til fabrikken. Jeg fandt også den tegning, som Michael viser ovenfor, og det er faktisk i tegningen, svaret findes.
Klik på tegningen for højere opløsning:
Kilde: http://www.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/object440788/da/
Som man vil kunne se, førte intet sidespor ind til fabrikken. Når bilerne skulle om bord på jernbanevognene, kørte man dem simpelthen ud ad fabrikken og via en rampe ind i jernbanevognene. Om de to jernbanespor mellem fabrikken og vandet ejedes af Ford eller af Københavns Havn, ved jeg ikke. Men hvis de har været ejet - eller eksklusivt anvendt - af Ford, kan der findes en deklaration herom via tinglysningsarkiverne. Jeg har tidligere set, at "enden" af et havnespor har været et privat sidespor - også selv om der intet sporskifte indgik i arrangementet. På tegningen af kajen beskiltet "Ford Kaj No: 2", hvilket kunne antyde, at kajen - eller i hvert fald et stykke af den - ejedes af Ford eller at Ford havde fortrinsret til at bruge den.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg