CC-vogn?

af Ola Ahlström, 12/8 2016, 23:14 (2824 dage siden)

På ett svenskt mj-forum diskuteras danska CC-vagnar i utländsk trafik. Tre frågor är just nu altuella;

1. Enligt boken "Internationale tog via Öresund" var vagnarna CC 1180-1199 utrustade för trafik i Sverige, i vilken omfattning skedde detta?

2. Enligt en uppgift så var en CC-vogn tidtabellsatt i tåg nr 187 Nord-Express mellan Paris och Köpenhamn 1948 och i samma tåg 1958 mellan Paris och Stockholm. Stämmer denna uppgift?

3. Enligt boken "Internationale tog via Gedser" var de 20 vagnarna CC nr 1180-1199 år 1959 använda i tågen Skandinavien-Italien-Express, Alpen-Express, Hamburg-Express og Skandinavien-Paris-Express, på vilka delsträckor användes CC-vagnarna?

Ola Ahlström
Malmö

CC-vogn? og 3 AL på afveje.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 13/8 2016, 19:18 (2823 dage siden) @ Ola Ahlström

På ett svenskt mj-forum diskuteras danska CC-vagnar i utländsk trafik. Tre frågor är just nu altuella;

1. Enligt boken "Internationale tog via Öresund" var vagnarna CC 1180-1199 utrustade för trafik i Sverige, i vilken omfattning skedde detta?

Boken kanske ger svaret, dels står det endast att de var användbara i Sverige, dels anges uthyrning till SJ för använding i sportlovstrafik och det må vara före 1964 då elvärmeutrustning överfördes till litra B 23xx.

MVH Lars Møller Jensen

PS bifogar en bild på 3 AL på väg över Sundet till Hälsingborg sommaren 1970, vart och varför vet jag inte.

[image]

CC-vogn? og 3 AL på afveje.

af UTJ, 13/8 2016, 20:32 (2823 dage siden) @ Lars Møller Jensen

CC 1180-1199 havde elvarme til 1970. Visse vogne fik elmarmen demonteret nogle år før. Der er ingen tvivl om at de kunne benyttes i Sverige, men det har nok primært været AV med elvarme DSB har benyttet i de svenske forbindelser (AV 321-340). AV med elvarme fik også elvarmen demonteret omkring 1968-1970.

CC-vogn? og 3 AL på afveje.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 13/8 2016, 22:18 (2823 dage siden) @ UTJ

CC 1180-1199 havde elvarme til 1970. Visse vogne fik elmarmen demonteret nogle år før.

Skal jeg forstå det sådan, at det der står i Internationale tog over Øresund er angående elvarmeudrustningens genbrug i 1964 er forkert ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

CC-vogn? og 3 AL på afveje.

af UTJ, 14/8 2016, 03:10 (2823 dage siden) @ Lars Møller Jensen

CC 1180-1199 havde elvarme til 1970. Visse vogne fik elmarmen demonteret nogle år før.


Skal jeg forstå det sådan, at det der står i Internationale tog over Øresund er angående elvarmeudrustningens genbrug i 1964 er forkert ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Formentlig, her ikke teksten foran mig, først til de senere elvarme B-vogne blev det genbrugt.

CC-vogn? og 3 AL på afveje.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 14/8 2016, 10:42 (2822 dage siden) @ UTJ

CC 1180-1199 havde elvarme til 1970. Visse vogne fik elmarmen demonteret nogle år før.


Skal jeg forstå det sådan, at det der står i Internationale tog over Øresund er angående elvarmeudrustningens genbrug i 1964 er forkert ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Formentlig, her ikke teksten foran mig, først til de senere elvarme B-vogne blev det genbrugt.

Hej UTJ.

Vingehjulet nummer 13 1964, http://rundremisen.dk/attachment.php?aid=2159,
nævner heller ikke noget om overførsel fra CC til de første B-vogne 2300-2309.
Bare at "anlægget leveres af Brown Boveri & Cie".

Det er jo heller ikke praktisk at gøre det, der vil jo blive et underskud i vognbestanden mens der ombygges, derimod er der fornuft i at gøre det ved næste leverance, hvor man har et overskud af vogne til brug i udlandet. Så 1964 er en forkert antagelse i mit indlæg.
Der kan også være blevet lettere at udleje CC til sportlovstrafik på SJ (uge8,9,10) når der er opstået et overskud af
Cc-vogne med elvarme efter første B-vognstilførsel.

Noget helt andet er.
Hvad skulle de 3 AL vogne mon i Sverige. De ankom som særtog med MO og blev meget hurtigt sat på færgen, jeg var i Helsingør for at studere de nye godsspor og så toget komme mellem godsvognene.
Jeg spænede ned til færgelejet, men nåede kun at få det viste billede. Nogen der kan komme med et bud.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

CC-vogn? og 3 AL på afveje.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 19/8 2016, 17:24 (2817 dage siden) @ UTJ

CC 1180-1199 havde elvarme til 1970. Visse vogne fik elmarmen demonteret nogle år før.

Hej

I oversigten over Danske Statsbaners person. post og rejsegodsvogne 1969 i DJK's blad Jernbanen
er der kun 3 RIC-mærkede Cc-vogne nemlig 29-52 181,182 og 184, de var også de eneste Cc med el-varmeanlæg.
Der var i samme oversigt 15 RIC-mærkede AV med elvarme men endnu ingen AB-vogne.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

CC-vogn? og 3 AL på afveje.

af UTJ, 19/8 2016, 18:49 (2817 dage siden) @ Lars Møller Jensen

CC 1180-1199 havde elvarme til 1970. Visse vogne fik elmarmen demonteret nogle år før.


Hej

I oversigten over Danske Statsbaners person. post og rejsegodsvogne 1969 i DJK's blad Jernbanen
er der kun 3 RIC-mærkede Cc-vogne nemlig 29-52 181,182 og 184, de var også de eneste Cc med el-varmeanlæg.
Der var i samme oversigt 15 RIC-mærkede AV med elvarme men endnu ingen AB-vogne.

Passer nok meget godt med at vognene havde elvarme indtil B 310-329 var leveret. Da B-vogne uden elvarme var RIC-mærkede op til IC-moderniseringen (IC-trin ragede for langt ud) gjorde at CC-vogne uden elvarme ikke var nødvendige efter modernisering.

CC-vogne og B vogne med elvarme

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 19/8 2016, 19:07 (2817 dage siden) @ UTJ

CC 1180-1199 havde elvarme til 1970. Visse vogne fik elmarmen demonteret nogle år før.


Hej

I oversigten over Danske Statsbaners person. post og rejsegodsvogne 1969 i DJK's blad Jernbanen
er der kun 3 RIC-mærkede Cc-vogne nemlig 29-52 181,182 og 184, de var også de eneste Cc med el-varmeanlæg.
Der var i samme oversigt 15 RIC-mærkede AV med elvarme men endnu ingen AB-vogne.

Passer nok meget godt med at vognene havde elvarme indtil B 310-329 var leveret. Da B-vogne uden elvarme var RIC-mærkede op til IC-moderniseringen (IC-trin ragede for langt ud) gjorde at CC-vogne uden elvarme ikke var nødvendige efter modernisering.

Hej UTJ

I samme oversigt 1965 angives Cc 1180-1199 alle at have elvarme, B 2310-19 var i ordre i 1967.
Oversigten 1969 angiver B 20-80 300-319 som vogne med elvarme, 320-329 findes ikke med i oversigten.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

CC-vogne og B vogne med elvarme

af UTJ, 19/8 2016, 21:14 (2817 dage siden) @ Lars Møller Jensen

I samme oversigt 1965 angives Cc 1180-1199 alle at have elvarme, B 2310-19 var i ordre i 1967.
Oversigten 1969 angiver B 20-80 300-319 som vogne med elvarme, 320-329 findes ikke med i oversigten.

Passer meget godt - jeg har flere billeder der viser at 'noget skete' i 1968' og et eller andet sted har jeg også en nøjagtig liste, men hvor vides ikke pt.

CC-vogn? og 3 AL på afveje.

af gamle ole2, 14/8 2016, 12:12 (2822 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Som 1/4 svensker må jeg protestere med På afveje/Sverige!, he he:-D


Hilsen Ole, med rødder i "afvejen" Småland:-P

CC-vogn? og 3 AL på afveje.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 14/8 2016, 12:25 (2822 dage siden) @ gamle ole2

Som 1/4 svensker må jeg protestere med På afveje/Sverige!, he he:-D


Hilsen Ole, med rødder i "afvejen" Småland:-P

Hej Ole

Indrøm at 3 AL i samme tog ikke var dagligdag på Kystbanen, og at de så stak over med færgen det ligner afveje.

Hvem kunne tænkes at have et så flot udflugtstog, jernbaneansatte ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

CC-vogn?

af Georg Schmidt, 13/8 2016, 20:45 (2823 dage siden) @ Ola Ahlström
redigeret af Georg Schmidt, 13/8 2016, 21:18

Herunder hvordan tog 35 Nord-Express så ud på turen over Fyn fra Nyborg til Fredericia i køreplanen af 9/5 1948. Nederst tog 45 Skandinavien-Schweiz Express. Modsatte vej hed Nord-Express tog 64 over Fyn og havde samme oprangering.

[image]


[image]
Tog 10/91 Skandinavien-Holland-Express her AB 4ü til fra Stockholm.
Fra togplan 6 af 9/5 1948.

Mvh
Georg

CC-vogn?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 22/8 2016, 12:28 (2814 dage siden) @ Ola Ahlström

På ett svenskt mj-forum diskuteras danska CC-vagnar i utländsk trafik. Tre frågor är just nu altuella;

1. Enligt boken "Internationale tog via Öresund" var vagnarna CC 1180-1199 utrustade för trafik i Sverige, i vilken omfattning skedde detta?

2. Enligt en uppgift så var en CC-vogn tidtabellsatt i tåg nr 187 Nord-Express mellan Paris och Köpenhamn 1948 och i samma tåg 1958 mellan Paris och Stockholm. Stämmer denna uppgift?

3. Enligt boken "Internationale tog via Gedser" var de 20 vagnarna CC nr 1180-1199 år 1959 använda i tågen Skandinavien-Italien-Express, Alpen-Express, Hamburg-Express og Skandinavien-Paris-Express, på vilka delsträckor användes CC-vagnarna?

Ola Ahlström
Malmö

Hej Ola

Årsaken till att det inte kördes så många DSB-vagnar i Sverige var, att princippen om lika många kilometer på olika förvaltningars banor gällde, det avräknades och skulle gärna bli lika långt tex. för DSB-vagnar i Sverige som SJ-vagnar i Danmark.
København - Helsingør = 45 km vägar lätt i förhållande till sträckan Hälsingborg F - Stockholm, därför flera SJ vagnar i Danmar än DSB vagnar i Sverige.

MVH Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak