Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Niels Munch, 16/4 2017, 11:13 (2567 dage siden)

God påskedag,

Jeg kan vist lige nå at stille denne opgave:

[image]Lokomotiv der hejses fra skib med kran. Kilde: http://kbhbilleder.dk/kbh-arkiv/26301 .

Billedet stammer fra Frihavnens Fotoarkiv. Men har Københavns Frihavn mon nogensinde set et lokomotiv af denne (hvilken?) type?


God fornøjelse & god påske
Niels

Avatar

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/4 2017, 11:41 (2567 dage siden) @ Niels Munch

God påskedag,

Jeg kan vist lige nå at stille denne opgave:

[image]Lokomotiv der hejses fra skib med kran. Kilde: http://kbhbilleder.dk/kbh-arkiv/26301 .

Billedet stammer fra Frihavnens Fotoarkiv. Men har Københavns Frihavn mon nogensinde set et lokomotiv af denne (hvilken?) type?

God påskebryg, Niels :-P

Måske, måske ikke.... Her er et andet foto fra samme arkiv, som viser et "Godstog ved havnebassin" (det var der aldrig nogen, der havde gættet, hvis det ikke lige stod der). Arkivet er selv lidt i tvivl om, hvorvidt det nu er Københavns Frihavn (dog er det angiveligt i Danmark), men det kan selvfølgelig skyldes, at identifikationsarbejdet måske er outsourcet til Fjernøsten. Der er arbejdskraften sikkert billig men har ikke altid kvalifikationer til at se, hvad den har med at gøre. Det er svært at vide. :-D

[image]
http://kbhbilleder.dk/kbh-arkiv/39369

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Steffen Dresler, 16/4 2017, 11:52 (2567 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´påske middag til alle!

Jeg ved ikke hvor billedet er optaget, men som MFL, er det nok så sikkert som det nu kan være, ikke fra KF.
Skibet er nok med sikkerhed derimod MF BELPAMELA af Oslo, se herunder:
https://skipshistorie.net/Oslo/OSL311Belships/Tekster/OSL31119280200000%20BELPAMELA.htm

Jeg mindes ikke at have læst eller hørt at KF har modtaget dette skib med et lokomotiv af denne type til videre overførsel. Mit bud er, at billedet enten er fra Hamburg eller en udskibningshavn i England.

Med venlig hilsen og fortsat god påske

Steffen Dresler

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Niels Munch, 16/4 2017, 12:12 (2567 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff,

Det er ikke lykkedes mig at identificere, hvorvidt Oslo-skibsrederen Christen Smiths rederi Belship Co. Ltd. stod for transporten i dette tilfælde, men det er ikke usandsynligt. Ofte var hans navn at læse på kranåget.

Vi har i tidligere tråde beskæftiget os med lokomotiver på skib og de rederier, der var involveret.

M.v.h.
Niels

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Niels Munch, 16/4 2017, 13:30 (2567 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff,

I mellemtiden er det lykkedes mig at opklare, at det norske rederi BELSHIPs M/S BELDIS har været involveret i transporten.

M.v.h.
Niels

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Baumann, 16/4 2017, 13:56 (2567 dage siden) @ Niels Munch

Er det den samme lokomotiv, set fra anden vinkel?

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Niels Munch, 16/4 2017, 14:12 (2567 dage siden) @ Baumann

Er det den samme lokomotiv, set fra anden vinkel?


Næppe, såvel røgkammerdør som banerømmer er anderledes.

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Niels Munch, 16/4 2017, 12:00 (2567 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mener du dermed, at UTJ kan knække opgaverne :-D ?

M.v.h.

[image]
Niels

Avatar

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/4 2017, 12:33 (2567 dage siden) @ Niels Munch

Eeeeh, jeg er ikke helt sikker, Niels.....

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Baumann, 16/4 2017, 13:01 (2567 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det nederste foto, er aldrig dansk :-D ... mere amerikansk
den 1ste vogn efter lokomotivet med påskrift WABASH, så man er mere eller mindre i nord-Amerika :-D

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Oversmeden, 16/4 2017, 13:52 (2567 dage siden) @ Baumann

Det nederste foto, er aldrig dansk :-D ... mere amerikansk
den 1ste vogn efter lokomotivet med påskrift WABASH, så man er mere eller mindre i nord-Amerika :-D

Helt enig - vi skal finde et sted i USA.
Da Wabash holdt til i den østlige del af USA, så går mine tanker i retning af havne omkring New York, Philadelphia, Baltimore.
Jeg vil afholde mig fra bud, da amerikanske havnebaner er lige lidt for nørdet selv for mig......

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (New York)

af Niels Munch, 17/4 2017, 15:47 (2566 dage siden) @ Oversmeden
redigeret af Niels Munch, 17/4 2017, 16:13

Da Wabash holdt til i den østlige del af USA, så går mine tanker i retning af havne omkring New York, Philadelphia, Baltimore.
Jeg vil afholde mig fra bud, da amerikanske havnebaner er lige lidt for nørdet selv for mig......


Men tampen brænder, kære Oversmed,

Vi er i New York ved én af terminalerne ved East River, som betjentes af NEW YORK DOCK RAILWAY, se dette fyldige website: http://members.trainweb.com/bedt/indloco/nyd.html .

Selskabet betjente bl.a. jernbanepram-sejladsen over East River fra sine terminaler.

Lokomotivet er New York Dock Railway's no. 36:

H. K. Porter f.nr. 5568 05-1914 0-6-0ST cyl.: 18" x 24" 1435 mm ansk. 04-1942 oph. 1951
ex-Watertown Arsenal, MA, #11
ex-Alcoa #11,
ex-Massena Terminal; conv.to oil by CRRNJ Elizabethport, 1931


Foto på det absolut seværdige - og tidsrøvende - website bekræfter lokomotivet, ligesom man kan finde terminaler af tilsvarende konstruktion som på http://kbhbilleder.dk/kbh-arkiv/39369 .

Selskabet ophørte med sine aktiviteter pr. 17.08.1983.

Jernbanepram-sejlads i New York blev genoptaget (!) af Port Authority i foråret 2016 mellem Greenville Yard i Jersey City og 65th Street Rail Yard i Brooklyn.


M.v.h.
Niels

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af tjesp02, 16/4 2017, 12:20 (2567 dage siden) @ Niels Munch

Umiddelbart syntes jeg maskinen ser temmelig fransk ud. Især trykluftpumpen og førerhuset peger i den retning. Er den ikke smalsporet? Placering af lanterne og de manglende puffere tyder ihvertfald på det.
Jeg gætter på udskibning af franske lokomotiver til en af kolonierne. Umiddelbart Cambodia, Vietnam, laos eller lignende.
Thomas

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Niels Munch, 16/4 2017, 12:27 (2567 dage siden) @ tjesp02

Hej Thomas,

Det franske islæt kan der være noget om, meeeeen ............

M.v.h.
Niels

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af KimC, 16/4 2017, 15:39 (2567 dage siden) @ tjesp02

Umiddelbart syntes jeg maskinen ser temmelig fransk ud. Især trykluftpumpen og førerhuset peger i den retning. Er den ikke smalsporet? Placering af lanterne og de manglende puffere tyder ihvertfald på det.
Jeg gætter på udskibning af franske lokomotiver til en af kolonierne. Umiddelbart Cambodia, Vietnam, laos eller lignende.
Thomas

Maskinen har faktisk en koblingskrog, pufferne kan være afmonterede fordi det er der kranen har fat.

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Niels Munch, 16/4 2017, 12:50 (2567 dage siden) @ GazelleSteamLover

"141" er jf. fransk nomenklatur indikation af hjulstillingen. Men lokomotivet er normalsporet.

M.v.h.
Niels

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Baumann, 16/4 2017, 12:55 (2567 dage siden) @ Niels Munch

Jeg syntes at kunne læse 4114 eller 4144 på kedlen af lokomotivet?
Men hvis man kunne aflæse skiltet, der står under førerhus-vinduer ... :-(

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Niels Munch, 16/4 2017, 12:59 (2567 dage siden) @ Baumann

Hej Baumann,

På kedlen kan aflæses "141 A 4".

M.v.h.
Niels

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Dampfmeisteren ⌂, 16/4 2017, 13:56 (2567 dage siden) @ Niels Munch

Maskinen ligner i den grad type 141 Nord 4.1101 à 4.1150 som Baldwin leverede 50 af i 1920.
Men det forvirrer mig at den har trykluftudstyr, hvilket burde datere billedet til efter 2.verdenskrig.
Blev nogen af de franske maskiner sendt ud af landet efter 2. verdenskrig for at blive hovedrepareret?

https://fr.wikipedia.org/wiki/141_Nord_4.1101_%C3%A0_4.1150

[image]

[image]

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Niels Munch, 16/4 2017, 14:36 (2567 dage siden) @ Dampfmeisteren
redigeret af Niels Munch, 16/4 2017, 15:03

Maskinen ligner i den grad type 141 Nord 4.1101 à 4.1150 som Baldwin leverede 50 af i 1920.


Ja, men det var Réseau du Paris-Orléans' prototyper 141 P.O. 5801 og 5802 fra 1914, senere 4-141 A 801 og 802, som var forbillede for gættelokomotivet.

[image]P.O. Mikado 5802 (arkivfoto).

M.v.h.
Niels

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (1 foto) ?

af Dampfmeisteren ⌂, 16/4 2017, 15:18 (2567 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Dampfmeisteren, 16/4 2017, 15:33

Så har jeg langt om længe og efter mange gode ledetråde løsningen:

Billedet viser udskibning fra Gdansk af en af 12 maskiner type 141 A til de marokkanske statsbaner bygget af Fablok / Chranow i Polen i 1932.
Det undrer mig nu stadig at der er trykluftudstyr, men de må have været tidligt på den i Marokko.

https://fr.wikipedia.org/wiki/141_%C3%89tat_141-001_%C3%A0_250

Flere billeder fra Gdansk:
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?p=16362

Video af udskibningen:
https://www.youtube.com/watch?v=vNyBNRj7K-I

Billede fra Marokko af 141A10:
[image]

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (LØST)

af Niels Munch, 16/4 2017, 16:07 (2567 dage siden) @ Dampfmeisteren
redigeret af Niels Munch, 16/4 2017, 16:30

Kære Dampfmeister,

Bingo! "Du har vundet en brødrister, ønsker du at fortsætte :-D ?"

[image]CFM 141 A 2 i 1932 (arkivfoto).

Herrernes varme påklædning tyder på, at dette billede af lokomotivet i "fotobemaling" er taget i Polen.

Ja, FABLOK, Chrzanów i Polen byggede i 1932 12 lokomotiver til det franske protektorat Marokko, CFM 141 A nr. 1 - 12, byggenr. 491 til 502. Ved fabrikkens byggenr. 500 afholdtes en særlig højtidelighed.

Lokomotiverne blev sejlet fra polske Gdynia, hvortil de var blevet trukket "kolde", til algierske Oran med det norske rederi BELSHIPs skib M/S BELDIS (6 i lasten og 6 på dæk). Fra Oran blev de trukket "kolde" til CFM i Marokko.

Gættebilledet er således taget i Gdynia (formentlig - eller måske Oran).

Lokomotiverne blev bygget efter Paris-Orleans' tegninger til prototyperne 5801 og 5802 fra 1914, som også blev forbillede for andre franske 141-lokomotiver. Byggeriet i Polen blev overvåget af franske ingeniører.

Hvorfor man valgte at lade lokomotiverne bygge i Polen, ved jeg ikke; men måske det vil vise sig ved nærmere studium af denne artikel i Przeglad Techniczny fra september 1932:

http://docplayer.pl/27891463-Rzeglad-techniczny-tygodnik-poswiecony-sprawom-techniki-i-...

..... hvorfra dette stammer:

[image]


Jeg vil slutte denne beretning af med et foto fra "det rette element" (jf. herrernes påklædning):

[image]CFM 141 A 10 i Marokko 1932 (arkivfoto).

..... og en lille film fra Gdynia's havn 1932: https://www.youtube.com/watch?v=vNyBNRj7K-I .


Bedste hilsener & tak for fint medspil
Niels

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (epilog)

af Niels Munch, 24/4 2017, 12:29 (2559 dage siden) @ Niels Munch

Efter vellykket udgang på denne tråd, hvor hele 2 damplokomotiver på www.kbhbilleder.dk er blevet identificeret og stedbestemt, rettede jeg henvendelse til Københavnske Billeder.

Sagen havnede hos en studentermedhjælper, der ikke kunne tage stilling til, hvorvidt stedsangivelsen "Københavns Frihavn" burde rettes på grundlag af oplysningerne i nærværende tråd.

Således er jeg også her strandet - som ved ret mange lokalarkiver, der har billeder på www.arkiv.dk - på en tilsyneladende ulyst til at ville korrigere billeddata.

Måske skyldes det, at disse arkiver tæppebombes med data fra div. facebookgrupper, hvis troværdighed eller seriøsitet som sikkert bekendt kan være meget svingende?

Hvad mener MFL, som ved arbejdet med DJMs billedsamling må have erfaring på feltet?


M.v.h.
Niels

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (epilog)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/6 2018, 14:49 (2143 dage siden) @ Niels Munch

Efter vellykket udgang på denne tråd, hvor hele 2 damplokomotiver på www.kbhbilleder.dk er blevet identificeret og stedbestemt, rettede jeg henvendelse til Københavnske Billeder.

Sagen havnede hos en studentermedhjælper, der ikke kunne tage stilling til, hvorvidt stedsangivelsen "Københavns Frihavn" burde rettes på grundlag af oplysningerne i nærværende tråd.

Således er jeg også her strandet - som ved ret mange lokalarkiver, der har billeder på www.arkiv.dk - på en tilsyneladende ulyst til at ville korrigere billeddata.

Måske skyldes det, at disse arkiver tæppebombes med data fra div. facebookgrupper, hvis troværdighed eller seriøsitet som sikkert bekendt kan være meget svingende?

Hvad mener MFL, som ved arbejdet med DJMs billedsamling må have erfaring på feltet?


M.v.h.
Niels

.
-------------------------------------------------
.

Nu er jeg godt nok ikke MFL, men kan da ofte selv se (gennem især de seneste 2-3 år), hvordan mine egne fotos behandles.

Når nogen finder et godt foto (evp eller andres) trykker de blot "Gem som" og lægger resultatet op på den side, de nu er i gang med. Ikke noget med at læse oprindelses-billedets tekst/oplysninger - i det mindste ikke benytte dem.

Herefter begynder gætterierne, og en skønne dag havner de hos/på disse "store" arkivforetagenders hj.sider med alskens gætterier som tekst til billederne.

Jeg har fotos fra 1957 liggende på arkiv.dk med oplysning om optagelsestid som 1951 - jeg gik i 5-6 klasse.

En anden side med et pragtfuldt, gammelt foto (ikke mit foto - facebook) har givet anledning til en masse gætterier - det ene gæt værre end det andet, jeg tror med 30-40 års forskel i optagelsår. Det havner en dag på arkiv dk med eller uden disse oplysninger, eller nogen uddrager endnu et gæt.

Det løber ofte een koldt ned ad ryggen, når man ser på div. facebook-sider. Et er, at de "stjæler" med arme og ben, men når man samtidig ser resultaterne af gætterierne ! ! ! Nogle har set/læst, hvordan jeg har fået slettet nogle stygge eksempler på facebook, men det bliver formentlig værre og værre. Tænk på alle de, der ikke er opdaget endnu.

Der bliver flere og flere lokale facebook-sider - snartsagt enhver by over 1000 indb. må have en facebook-side: "Du ved du er fra Xxxxxxxx når !" eller lign. Det er utroligt, hvad disse sider kan diske op med af fotos (og i særdeleshed, hvor de får dem fra).

Der står nu "over 80" på min dåbsattest. Det bliver et "helvede" at holde styr på for kommende generationer.

Erik V.
www.evp.dk
.

Avatar

Københavns Frihavn - eller hvor - og hvad (epilog)

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/6 2018, 18:07 (2142 dage siden) @ Niels Munch

Efter vellykket udgang på denne tråd, hvor hele 2 damplokomotiver på www.kbhbilleder.dk er blevet identificeret og stedbestemt, rettede jeg henvendelse til Københavnske Billeder.

Sagen havnede hos en studentermedhjælper, der ikke kunne tage stilling til, hvorvidt stedsangivelsen "Københavns Frihavn" burde rettes på grundlag af oplysningerne i nærværende tråd.

Således er jeg også her strandet - som ved ret mange lokalarkiver, der har billeder på www.arkiv.dk - på en tilsyneladende ulyst til at ville korrigere billeddata.

Måske skyldes det, at disse arkiver tæppebombes med data fra div. facebookgrupper, hvis troværdighed eller seriøsitet som sikkert bekendt kan være meget svingende?

Hvad mener MFL, som ved arbejdet med DJMs billedsamling må have erfaring på feltet?

Hej, Niels, og undskyld det sene svar,

Så vidt at jeg har fået oplyst, så modtager DJM kun meget få henvendelser om den del af museets billedsamling, som er gjort tilgængelig på jernbanekilder.dk, og der er som regel tale om uddybende og supplerende bemærkninger, ikke egentlige fejl. Jeg tror nok, at det skyldes, at museet - som alle andre - ikke lægger billeder på jernbanekilder.dk, som man ikke er tilnærmelsesvis 100 % sikre på er identificeret korrekt.

Egentlig ulyst til at ville korrigere billeddata, har jeg aldrig hørt om, men i sagens natur er der en redaktionel linje i de oplysninger, der bliver knyttet til materialet. Jernbanekilder.dk er hverken en materieldatabase eller et sted, hvor der bruges resurser på at skrive "jernbanehistorie", som kan findes andre steder. Det kan dog være nødvendigt for særlige fotos, f.eks. af specielle begivenheder, lige at give en kort beskrivelse af, hvad der egentlig foregår på billedet.

Museet har desværre ikke nogen studentermedhjælper til den slags, men trækker i nogen udstrækning på frivilliges hjælp. Jeg ved ikke, om det er derfor, at billedregistreringerne som regel hurtigt bliver korrigereret. Man arbejder vistnok på en anden måde i Odense-samlingen end i dit eksempel.

Tæppebombninger med data fra div. facebookgrupper, hvis troværdighed eller seriøsitet kan være meget svingende, kender museets efter det overfor mig oplyste heller ikke til. Måske skyldes det, at museets i tvivlstilfælde selv søger hjælp i diverse fora til at få "vanskelige sager" identificeret, som regel med fremragende resultat.

Og så bærer jernbanekilder.dk jo præg af at være lidt anderledes skruet sammen end mange lokalarkivers portaler, så måske er det her lidt enklere at korrigere oplysninger.

ContecRail

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak