ØSJS-tog på Lille-Syd

af Peter Sloots, 21/3 2018, 22:19 (2227 dage siden)

Under overskriften ovre i den anden afdeling: "Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland, foto (Trafikpolitik)" var noget af det ved at blive lidt historisk, så eg tillod mig at flytte herover på den historiske side før der blev ballade.

af Niels-Erik Hansen, onsdag 21. marts, 2018, 18:48 (3 timer, 1 minutter siden):

Kilde: DSBs sommerkøreplan. - Der var således ikke noget der antyder, at et tog til Roskilde i den køreplansperiode blev delt og returnerede i to omgange mod Køge og > Stevns.


Det gjorde der nu alligevel. Jeg måtte lige have fat i negativerne og filmscanneren.

Her fotograferede jeg de to enkeltkørende Y-tog sammenkoblet på vej ud af Lille Skensved på vej til Roskilde morgenen den 19. august 1981:
[image]

Desværre har jeg ikke noteret nummeret på det tog.

Lidt senere kom så det ene solo-Y-tog kørende mellem Havdrup og Lille Skensved på vej mod Køge som tog 5125:
[image]

og senere kom så det andet solo-Y-tog her på vej ud fra Havdrup mod Køge som tog 5131:
[image]

Jeg har observeret tilfældet også andre dage.

PS

ØSJS-tog på Lille-Syd

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/3 2018, 01:06 (2227 dage siden) @ Peter Sloots

Hej Peter Sloots.

[image]
"To enkeltkørende Y-tog sammenkoblet på vej ud af Lille Skensved på vej til Roskilde morgenen den 19. >august 1981:

.

Herlige fotos - det kan næppe gøres meget bedre -- og så fra "Lille Svensked" (elev på stationen fire måneder i 1958, så jeg har stillet dette signal adskillige gange).

Erik V.
[image]
.

ØSJS-tog på Lille-Syd

af Peter Sloots, 22/3 2018, 16:33 (2226 dage siden) @ Erik V. Pedersen

og så fra "Lille Svensked" (elev på stationen fire måneder i 1958, så jeg har stillet dette signal adskillige gange).

Erik V.


Lille Skensved 16. april 1982:
[image]

[image]

[image]

PS

ØSJS-tog på Lille-Syd (Tak)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/3 2018, 17:26 (2226 dage siden) @ Peter Sloots
redigeret af Erik V. Pedersen, 22/3 2018, 17:44

Hej Peter.

Tak for flere Lw-fotos -- man får jo næsten tårer i øjnene.
Må billederne komme med på min side -på de vanlige betingelser- hvis jeg en dag åbner den igen ! ! !

[image]
ØSJS. Sm13 + Sp + Sm. Roskilde. -- 21. april 1968.
.

Hilsen,
Erik V.

[image]

ØSJS-tog på Lille-Syd (Tak)

af Peter Sloots, 22/3 2018, 18:23 (2226 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Peter.

Tak for flere Lw-fotos -- man får jo næsten tårer i øjnene.
Må billederne komme med på min side -på de vanlige betingelser- hvis jeg en dag åbner den igen ! ! !

Hilsen,
Erik V.


Naturligvis - jeg bliver da helt beæret af at komme i så fint selskab.

PS

ØSJS-tog på Lille-Syd (Tak)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/3 2018, 20:33 (2226 dage siden) @ Peter Sloots

Hej Peter.

Tak for flere Lw-fotos -- man får jo næsten tårer i øjnene.
Må billederne komme med på min side -på de vanlige betingelser- hvis jeg en dag åbner den igen ! ! !

Hilsen,
Erik V.

-------

Naturligvis - jeg bliver da helt beæret af at komme i så fint selskab.

PS

--------------------------

Hej Peter.

Tak, --det er mig, der skal være beæret over at kunne bruge så flotte fotos.


[image]
.

Billedet fik mig til at mindes en eftermiddag i sommeren 1958. Vel en times tid inden lukketid kom en kunde ind i stationskontoret og ville købe en køreplan, den store "Danmarks rejseforbindelser". Desværre havde vi ikke flere. Hvad nu ???

Hvordan ordene faldt husker jeg ikke, men en opringning til nabostationen, Havdrup, viste os (afløserekspedienten og EVP), at Havdrup havde en køreplan vi kunne købe til kunden. En opringning til den lokale baneformand, -- vi fik lov til at låne hans skinnecykel, og elev Pedersen var på vej til Havdrup, efter køreplanen.

Jeg fik er herlig tur frem og tilbage og en tilfreds kunde fik sin køreplan.

Hilsen,
Erik V.
[image]
.

ØSJS-tog på Lille-Syd (+2 fotos)

af Niels Munch, 22/3 2018, 08:34 (2227 dage siden) @ Peter Sloots

Kære Peter,

Af mine samtidige notater kan jeg se følgende:

"Torsdag den 23. juli 1981 checkedes privatbanetogene i Roskilde. Østbanen kører som tidligere 3 tog igennem til Ro, en solo Y6 (tog 5108/5117), det loktrukne tog (tog 5120/5121) samt Ym/Ys + Ym, an 09:06 som tog 5128. Som det nye returnerer Ym'en til Kj som tog 5125 kl. 09:25 (uden stop), og Ym/Ys returnerer 10:20 som tog 5131. Således gennemfører Østbanen nu 4 tog Ro-Kj ma-fr."

Det loktrukne tog bestod i denne periode sædvanligvis af M 10 med 2 ex Cll-vogne:

[image]Østbanen M 10-B 53-B 52 som tog 5150, Roskilde 12.04.1981 (nm).

[image]Østbanen M 10-B 52-B 53 som tog 5151, Roskilde 12.04.1981 (nm).


Bedste hilsener
Niels

ØSJS-tog på Lille-Syd (+2 fotos)

af Peter Sloots, 22/3 2018, 09:42 (2227 dage siden) @ Niels Munch

Kære Peter,

Af mine samtidige notater kan jeg se følgende:

"Torsdag den 23. juli 1981 checkedes privatbanetogene i Roskilde. Østbanen kører som tidligere 3 tog igennem til Ro, en solo Y6 (tog 5108/5117), det loktrukne tog (tog 5120/5121) samt Ym/Ys + Ym, an 09:06 som tog 5128. Som det nye returnerer Ym'en til Kj som tog 5125 kl. 09:25 (uden stop), og Ym/Ys returnerer 10:20 som tog 5131. Således gennemfører Østbanen nu 4 tog Ro-Kj ma-fr."...


Nu har jeg kigget videre i arkivet, og kan se at tog 5128 ofte bestod blot af de to små Ym. Bl.a. har jeg billeder af 5128 på den måde flere gange sammen med returløbene med hver sin solo Ym. Toget med de to Ym fra Lille Skensved kan jeg med nu sindsro også notere som 5128, idet jeg kan se, at det var de tog som jeg var på udkig efter flere gange.

Her en morgen i Køge hvor den lånte L1 fra GDS er kommet med toget fra Køge med to Cp-vogne som tog tog 5121 den 3. august 1977:
[image]

Det var sgu tider dengang. Hvor var der dog hyggeligt på Køge station. Tænk - man kunne gå hen over sporene til perron 2 uden at skulle op og ned ad trapper. Der var forhal, billetsalg, rejsegodsindlevering, signalposter, trækvogne, og alt det andet der gjorde jernbanerne til et helt lille paradis. Toget til højre er for øvrigt tog 20, som jeg mener at huske, at man måtte skifte til for videre befordring ad Østbanen, idet Cp-vognene blev 'parkeret' i Køge.

PS

ØSJS-tog på Lille-Syd (+2 fotos)

af Georg Schmidt, 22/3 2018, 14:51 (2226 dage siden) @ Peter Sloots

Tak for dejlige billeder Peter Sloots. Ja, Køge havde alt hørende til rigtig jernbaneatmosfære lige fra signaler til restauration.:-)

[image]
Her Køge den 4/3 1973 hvor der var udflugt til ØSJS med S 736 og ØSJS 8 og 9.

Mvh
Georg

ØSJS-tog på Lille-Syd (+2 fotos)

af Peter Sloots, 22/3 2018, 16:37 (2226 dage siden) @ Georg Schmidt

...Ja, Køge havde alt hørende til rigtig jernbaneatmosfære lige fra signaler til restauration.:-)

Her Køge den 4/3 1973 hvor der var udflugt til ØSJS med S 736 og ØSJS 8 og 9.

Mvh
Georg


Ja der var herligt miljø også som ramme til udflugter. Her vendes D825 på drejeskiven 2. april 1978:
[image]

PS

ØSJS-tog på Lille-Syd

af Flemming Jakielski, Rødovre, 22/3 2018, 21:19 (2226 dage siden) @ Peter Sloots

Allerede I 1975 kørte de "nye" skinnebusser til Roskilde fra Køge. Her Y 22 og en ukendt bagved. Sommer 1975. ;-)

[image]

foto: Flemming J

ØSJS-tog på Lille-Syd (+1 foto)

af Niels Munch, 22/3 2018, 22:27 (2226 dage siden) @ Flemming Jakielski

Hej Flemming,

Jeg kvitterer med dette:

[image]ØSJS MB 22 - MB 21 som tog 5128 i Roskilde, 17.06.1974 (nm).

M.v.h.
Niels

ØSJS-tog på Lille-Syd (+1 foto)

af Jens Bruun-Petersen, 28/3 2018, 09:58 (2221 dage siden) @ Niels Munch

Jeg melder mig med en tidlig udgave af den direkte forbindelse fra Roskilde til Østsjælland:

[image]
ØSJS Sm-Sp til Fakse og Sp-Sm til Rødvig. Roskilde 22. eller 23. december 1967 (JBP).

Vi skulle til Vordingborg med visit i Køge og fik derfor afprøvet denne forbindelse. Vi sad i den bagerste Sm, og ved afgangen fra Roskilde konstaterede jeg, at vognen måtte være fjernstyret, da der ikke var nogen lokomotivfører i det forreste førerrum. Men nej - han sad i det agterste førerrum og kørte baglæns til Hårlev.

God påske!
Jens

ØSJS-tog på Lille-Syd (+1 foto)

af Niels Munch, 28/3 2018, 10:26 (2221 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Vi skulle til Vordingborg med visit i Køge og fik derfor afprøvet denne forbindelse. Vi sad i den bagerste Sm, og ved afgangen fra Roskilde konstaterede jeg, at vognen måtte være fjernstyret, da der ikke var nogen lokomotivfører i det forreste førerrum. Men nej - han sad i det agterste førerrum og kørte baglæns til Hårlev.


..... og på et tidspunkt satte han vognen i frigear, forlod sin plads og billetterede passagererne. Og så var det, man spekulerede på, om det foregik ligeså i den forreste Sm .....

Bedste hilsener & go' påske
Niels

ØSJS-tog på Lille-Syd (+1 foto)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/3 2018, 14:46 (2220 dage siden) @ Niels Munch

Vi skulle til Vordingborg med visit i Køge og fik derfor afprøvet denne forbindelse. Vi sad i den bagerste Sm, og ved afgangen fra Roskilde konstaterede jeg, at vognen måtte være fjernstyret, da der ikke var nogen lokomotivfører i det forreste førerrum. Men nej - han sad i det agterste førerrum og kørte baglæns til Hårlev.

..... og på et tidspunkt satte han vognen i frigear, forlod sin plads og billetterede passagererne. Og så var det, man spekulerede på, om det foregik ligeså i den forreste Sm .....

Bedste hilsener & go' påske
Niels

---------------------------------------

Det har vi (der har alderen) hørt mange eksempler på, men er det (så mange) vandrehistorier ??? Jeg hørte om det første gang som ungt medlem i DMJK (omkring midt i 1950´erne), men alle jb.interesserede (der har alderen) kender formentlig "træklodsen" fra skinnebusserne. Den var god i mange situationer, men også MEGET farlig i andre.

Som jeg lige husker det lige her, nævnes der i en af de seneste bøger om Langelandsbanen ("Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane 1911-1962"), en lignende grufuld historie.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

“Førerløst” (var: ØSJS-tog på Lille-Syd (+1 foto))

af Jens V, 29/3 2018, 13:12 (2219 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Jens V, 29/3 2018, 13:30

Vi skulle til Vordingborg med visit i Køge og fik derfor afprøvet denne forbindelse. Vi sad i den bagerste Sm, og ved afgangen fra Roskilde konstaterede jeg, at vognen måtte være fjernstyret, da der ikke var nogen lokomotivfører i det forreste førerrum. Men nej - han sad i det agterste førerrum og kørte baglæns til Hårlev.

..... og på et tidspunkt satte han vognen i frigear, forlod sin plads og billetterede passagererne. Og så var det, man spekulerede på, om det foregik ligeså i den forreste Sm .....


Det har vi (der har alderen) hørt mange eksempler på, men er det (så mange) vandrehistorier ???


Var - sikkert omkr. 1972 - med til at rangere med HHJ M5 i Odder. Da vi skulle passere overkørslen i nordenden på vej mod remisen, satte føreren vognen i lavt gear, kilen under gassen... hvorefter han stod af og løb i forvejen hen til overkørslen. Den nåede han lige at sikre, inden vogne kom trillende, og da den var halvvejs ude på vejen, rullede han bommene op igen og genindtog førerstolen.

Måske var det for at imponere en ung jernbaneentusiast, men det virkede nu som om, det var rutine. :-)

DSB MY1131
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak