Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Ventrikel, 16/9 2018, 11:50 (2050 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 17/9 2018, 09:09

Firmaet Nordisk Flaskegas havde 3 boogietankvogne.
Litreret DSB ZE 504201, DSB ZE 504202 & DSB ZE 504203. De to første bygget af Chr. Olsson i 1951.
De blev tilsyneladende købt i 1958 fra Christoffersen & Birkholm.
Men der eksisterer tilsyneladende kun 2 foto af disse vogne i sort/hvid.
Nogen som ved hvilken farve selve tanken havde?

Torben
Link til mere om disse vogne:
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=107
[image]

Avatar

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/9 2018, 14:03 (2049 dage siden) @ Ventrikel
redigeret af Morten Flindt Larsen, 16/9 2018, 14:22

Firmaet Nordisk Flaskegas havde 3 boogietankvogne.
Litreret DSB ZE 504201, DSB ZE 504202 & DSB ZE 504203. De to første bygget af Chr. Olsson i 1951.
De blev tilsyneladende købt i 1958 fra Christoffersen & Birkholm.
Men der eksisterer tilsyneladende kun 2 foto af disse vogne i sort/hvid.
Nogen som ved hvilken farve selve tanken havde?

Torben
Link til mere om disse vogne:
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=107[img]

images/uploaded/201809160950175b9e27595270a.jpg[/img]

Vognene på de to fotos er ikke Nordisk Flaskegas' vogne men Nordisk Gulf Gas' vogne i Gulf's farver, som var: orange tank, blå barre med hvide bogstaver og Gulf-logo med blå flammer. I model fremstillede firmaet Liliput for mange år siden en 2-akslet gastankvogn i de korrekte nuancer. NF's vogne havde andre farver (så vidt jeg husker gule) og havde NF-logo. Der er for nylig udgivet en bog om privatvogne, så det står vel i den.

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 16/9 2018, 19:38 (2049 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Vognene på de to fotos er ikke Nordisk Flaskegas' vogne men Nordisk Gulf Gas' vogne i Gulf's farver, som var: orange tank, blå barre med hvide bogstaver og Gulf-logo med blå flammer. I model fremstillede firmaet Liliput for mange år siden en 2-akslet gastankvogn i de korrekte nuancer.

Hej,

Hvis nogen er interesseret i et eksemplar af Liliputs tankvogn som Morten har beskrevet den så har jeg et eksemplar i originalforpakning og i princip kun prøvekørt. Kontakt mig med bud hvis du er interesseret i at købe vognen. Porto fra Sverige er dyrere end i Danmark.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Ventrikel, 16/9 2018, 20:12 (2049 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kan du måske nok have ret i Morten.
Men det foto af den første vogn er taget af Kirkeby i Odense 1965 og efter oplysningerne i jernbanen.dk blev Nordisk Flaskegas først solgt i 1966/1973.


Så enten er oplysningerne i Jernbanen.dk forkerte eller Kirkeby har anført forkert dato.

Avatar

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/9 2018, 21:32 (2049 dage siden) @ Ventrikel

Det kan du måske nok have ret i Morten.
Men det foto af den første vogn er taget af Kirkeby i Odense 1965 og efter oplysningerne i jernbanen.dk blev Nordisk Flaskegas først solgt i


Så enten er oplysningerne i Jernbanen.dk forkerte eller Kirkeby har anført forkert dato.

Vælg selv.

Gennem sit datterselskab Warren Petroleum International Corporation overtog Gulf Oil i november 1961 halvdelen af interesserne i et nyt flaskegasselskab ved navn Nordisk Gulf-Gas A/S, som skulle videreføre og udvide A/S Nordisk Flaskegas’ virksomhed. Aktiekapitalen i det nye selskab var ½ mio. kr., men blev allerede ved nytår 1962 udvidet til 4 mio. kroner. Hovedleverandør til det ny firma blev Gulf Oils nye raffinaderi ved Stigsnæs. Senest i marts 1965 overtog Gulf hele aktiekapitalen i Nordisk Gulf-Gas.

Efter at Gulf Oil havde overtaget Nordisk Flaskegas A/S, fortsatte dette selskab som biselskab til det nydannede Nordisk Gulf-Gas A/S, hvorfor bl.a. gas-tankskibet ”Betty Nordgas” endnu i midten af 1970’erne formelt tilhørte Nordisk Flaskegas A/S, som altså for længst var blevet en del af Gulf Oil. Den meget upræcise oplysning "1966/1973" indikerer nok kun, hvornår tingene blev rettet i driftsmaterielfortegnelserne, som generelt ikke er meget bevendte til dokumentation af faktiske forhold, da rettelser ofte blev foretaget en rum tid efter ændringerne de facto var sket.
.

Avatar

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/9 2018, 22:11 (2049 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nordisk Flaskegas' logo så i øvrigt sådan her ud. For det trænede øje er der faktisk en pænt stor forskel:

[image]

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Lars, 17/9 2018, 21:28 (2048 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Løgstør telefon 430... ja.

[image]

Nordisk Flaskegas lå ude på Kærvej 1 ved banen.

[image]

Der kom gas i store tankvogne, som holdt på sporet lidt til højre for læsserampen. Der var en metalkasse, som må have dækket en pumpestation. Billedet er fra 1966 eller 1967.

[image]

Længere oppe ad Kærvej til højre for Nordisk lå Dalsø Gas, som havde eget sidespor, så vognene blev kørt helt ind på grunden. Billedet er fra 1956, da man havde påbegyndt opførelsen af Dalsøgas' etageejendom.

[image]

Den så sådan ud.Sidesporet ses i forgrunden. Ca 1967.

[image]

Og her er hele arealet set fra nord.

Der tre luftbilleder er taget af Sylvest Jensen 4. juli 1956. De to andre er privatfotos.

Avatar

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/9 2018, 21:39 (2048 dage siden) @ Lars

Løgstør telefon 430... ja.

[image]

Nordisk Flaskegas lå ude på Kærvej 1 ved banen.

[image]

Der kom gas i store tankvogne, som holdt på sporet lidt til højre for læsserampen. Der var en metalkasse, som må have dækket en pumpestation. Billedet er fra 1966 eller 1967.

[image]

Længere oppe ad Kærvej til højre for Nordisk lå Dalsø Gas, som havde eget sidespor, så vognene blev kørt helt ind på grunden. Billedet er fra 1956, da man havde påbegyndt opførelsen af Dalsøgas' etageejendom.

[image]

Den så sådan ud.Sidesporet ses i forgrunden. Ca 1967.

[image]

Og her er hele arealet set fra nord.

Der tre luftbilleder er taget af Sylvest Jensen 4. juli 1956. De to andre er privatfotos.

Hej Lars,

Tak for billederne, som jeg er sikker på også vil interessere modelbanefolket. På arkiv.dk ligger der et par fotos med tjekkoslovakiske gastankvogne i Løgstør, men desværre ingen med NF-gas' vogne. Måske har disse været med sølvfarvet tank med det gule NF-logo - jeg er ikke sikker på, at de havde gul tank, om end jeg mener at have set et foto et eller andet sted. Det er ikke let at være halvsenil.

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Lars, 17/9 2018, 21:48 (2048 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja arkivet har disse billeder, som jeg i øvrigt har taget ...

Jeg husker ikke, om tankvognen var til det ene eller andet firma.

[image]

Avatar

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/9 2021, 06:18 (949 dage siden) @ Lars

Ja arkivet har disse billeder, som jeg i øvrigt har taget ...

Jeg husker ikke, om tankvognen var til det ene eller andet firma.

[image]

Hej Lars,

Det er muligvis til at finde ud af, tror jeg. Jeg kontakter lokalarkivet en af dagene m.h.p. højtopløste scanninger - med mindre at du vil hjælpe med sådanne. Honoraret vil være frieksemplarer af bladene med Dalsøgas artiklen (må strækkes over et par numre). Jeg tror, at vognene er til Dalsøgas, da Nordisk Gulf Gas i Løgstør på fototidspunktet må have fået sin gas leveret med skib.

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Lars, 21/9 2021, 20:01 (948 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg tror du har ret i at tankvognen var til Dalsøgas. Jeg har givetvis taget et billede af literingen, men det er så forsvundet nu.

Billederne var taget i 6x6 format med et aldrende kamera og var ikke meget bedre end det, det er vist.

"Original-kopierne" ligger på arkivet, jeg husker ikke, om arkivet også fik negativerne. Jeg har et scan og har prøvet at "skrue på knapperne"

[image]


[image]

Avatar

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/9 2021, 11:39 (947 dage siden) @ Lars

Jeg tror du har ret i at tankvognen var til Dalsøgas. Jeg har givetvis taget et billede af literingen, men det er så forsvundet nu.

Billederne var taget i 6x6 format med et aldrende kamera og var ikke meget bedre end det, det er vist.

"Original-kopierne" ligger på arkivet, jeg husker ikke, om arkivet også fik negativerne. Jeg har et scan og har prøvet at "skrue på knapperne"

Hej Lars,

Din "knapskruning" hjalp. Vognen er tyske og på pladen står: ARAL (med meget store bogstaver) AKTIENGESELLSCHAFT (med store bogstaver, men mindre skrift) og nedenunder står der: BOCHUM. Da Nordisk Gulfgas i Løgstør på fototidspunktet modtog sin gas med tankskib (Betty Nordgas), og Dalsøgas i Løgstør først begyndte at få leveret gas pr. tankskib i 1970, må vognen være bestemt for Dalsøgas, som fik sin gas leveret fra bl.a. rafinaderier i Tyskland. Jeg regner med at tale med lokalarkivet i eftermiddag, og så skal jeg nok spørge til negativerne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Lars, 17/9 2018, 21:58 (2048 dage siden) @ Lars

Og nu hvor vi alligevel er på vej ud af en tangent, er her Dalsøgas' spor i december 2000. Et kort stykke af sporet kan stadig i dag genfindes i vejen og på terrænet som det måske allersidste stykke af Løgstørbanen.

[image]

Boogie tankvogn fra Nordisk Flaskegas

af Ventrikel, 17/9 2018, 20:03 (2048 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Se det var jo en god forklaring. Kan også se at den gode databaseadministrator har fået flyttet foto. så det giver mere mening nu.

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak