DSB specialvogne 1893 - 1958
DSB Slamvogn
(Retur til oversigt)
(Retur til oversigt)
Nr. | Fabrikat | År | Noter |
Nr. 1 | Breda | 1899 | Ombygget 1936 af Cvk Kh fra tender. 10,3 tons. Last 13,5 tons. Skruebremse. Til transport af kalkslam. Hjemsted Roskilde. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 641. |
Nr. 2 | Borsig | 1882 | Ombygget 1937 af Cvk Ar fra tender. 10,3 tons. Last 13,5 tons. Skruebremse. Til transport af kalkslam. Hjemsted Århus H 1939, Svendborg fra 1952, Næstved fra 1956. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 642. |
Nr. 3 | Breda | 1899 | Ombygget 1940 af Cvk Kh fra tender G 620. Hjemsted Nykøbing Fl. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 643. |
Nr. 4 | Borsig | 1901 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra tender. Hjemsted Korsør. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 644. |
Nr. 5 | Breda | 1901 | Ombygget 1954 af Cvk Kh fra tender. Hjemsted Gb. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 645. |
Ingeniøren
Jernbanen er sårbar: sikkerheden halter i ny trusselsituation
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles

Vandbygningsvæsenet
Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.
Læs mere