DSB godsvogne 1893 - 1941

DSB litra IG

DSB litra IG (I)
4481-4494
(Retur til oversigt)
Lukket godsvogn med skydedør. Gavldør. Vacuumbremse og skruebremse. Brun før 1896. Jernskinner i gulv til mælkespande fra 1896.

Længde:
8,11 m.
Akselafstand:
3,66 m.
Bundflade:
16,1 m²
Taravægt:
7,9 tons
 
   
Last:
10 tons
Antal:
14 stk.
 
   
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB IG 4481IG 4481Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2041. Omlitreret 1908 til IL 4481.
DSB IG 4482IG 4482Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2042. Omlitreret 1908 til IL 4482.
DSB IG 4483IG 4483Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2043. Omlitreret 1907/10 til IL 4483.
DSB IG 4484IG 4484Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2044. Omlitreret 1908 til IL 4484.
DSB IG 4485IG 4485Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2045. Omlitreret 1907/10 til IL 4485.
DSB IG 4486IG 4486Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2046. Omlitreret 1908 til IL 4486.
DSB IG 4487IG 4487Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2047. Omlitreret 1908 til IL 4487.
DSB IG 4488IG 4488Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2048. Omlitreret 1908 til IL 4488.
DSB IG 4489IG 4489Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2049. Omlitreret 1908 til IL 4489.
DSB IG 4490IG 4490Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2050. Omlitreret 1907/10 til IL 4490.
DSB IG 4491IG 4491Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2051. Omlitreret 1907/10 til IL 4491.
DSB IG 4492IG 4492Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2052. Omlitreret 1907/10 til IL 4492.
DSB IG 4493IG 4493Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2053. Omlitreret 1908 til IL 4493.
DSB IG 4494IG 4494Scandia1890Omlitreret 1893 fra DSB/S Ia 2054. Omlitreret 1908 til IL 4494.
DSB MY 1126
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak