DSB godsvogne 1965 - 2001
Lukket godsvogn med 4 forskydelige sidevægge. Trykluftbremse CH-GP-A.
Specialbygget til palleteret gods, som hurtigt kan af- og pålæsses med gaffeltruck på grund af de forskydelige sidevægge, der giver direkte adgang til den halve læsseflade på én gang. På grund af den store dørhøjde er vognen velegnet til særligt højt gods.
Længde:
15,5 m.
Akselafstand:
9 m.
Bundflade:
42 m²
Taravægt:
15 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Hbbins 000 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 001 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 002 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 003 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 004 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 005 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 006 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 007 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 008 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 009 | Niesky | 1996 | Lejet 1996-2002 fra AAE. | |
Hbbins 010 | Scandia | 1988 | Omlitreret 1998 fra Hbbillns 245 7 061. 2001 til Railion. |
Signalposten
Radiostyrede tog til Thisted
I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.
Læs mere