DSB litra AD
DSB litra AD (II)
(Retur til oversigt)
1 I kl. kupe. 3 II kl. kupeer. 4 toiletter. Olielamper. Vacuumbremse. Skruebremse. Dampvarmeapparater. Alle vogne havde elektriske lamper i 1914. Fra før 1928: 28 pladser på II kl.

Længde:
10,63 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
5
Egenvægt:
12,5 tons
Akselafstand:
5 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
21
Antal:
31 stk.
 
   
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AD 100AD 100Scandia1885Omlitreret 1893/98 fra AB 100. Vakuumledning. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1917. Omdannet 1933/36 til CA 100.
DSB AD 101AD 101Scandia1885Omlitreret 1893/98 fra AB 101. Vakuumledning. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 101.
DSB AD 102AD 102Scandia1885Omlitreret 1893/98 fra AB 102. Vakuumledning. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 102.
DSB AD 103AD 103Scandia1885Omlitreret 1893/98 fra AB 103. Vakuumbremse. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1917. Udrangeret 1930.
DSB AD 104AD 104Scandia1885Omlitreret 1893/98 fra AB 104. Vakuumledning. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 104.
DSB AD 105AD 105Scandia1885Omlitreret 1893/98 fra AB 105. Vakuumledning. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1917. Omdannet 1933/36 til CA 105.
DSB AD 141AD 141Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 141. Vakuumbremse. Trykluftledning (1898). Skruebremse. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 141.
DSB AD 142AD 142Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 142. Vakuumbremse. Skruebremse. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 142.
DSB AD 143AD 143Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 143. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1917. Udrangeret 1933.
DSB AD 144AD 144Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 144. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 144.
DSB AD 145AD 145Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 145. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Omdannet 1934 til CA 145.
DSB AD 146AD 146Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 146. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 146.
DSB AD 147AD 147Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 147. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 147.
DSB AD 148AD 148Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 148. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 148.
DSB AD 149AD 149Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 149. Vakuumbremse. Skruebremse. Olielamper fjernet 1914. Kun 2. klasse fra 1916. Omdannet 1934 til CA 149.
DSB AD 150AD 150Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF AF 150. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Udrangeret 1925.
DSB AD 301AD 301Scandia1896Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 301.
DSB AD 302AD 302Scandia1896Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 302.
DSB AD 303AD 303Scandia1896Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Olielamper fjernet 1915, genmonteret 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 303.
DSB AD 304AD 304Scandia1896Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 304.
DSB AD 305AD 305Scandia1896Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 305.
DSB AD 306AD 306Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 306.
DSB AD 307AD 307Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 307.
DSB AD 308AD 308Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 308.
DSB AD 309AD 309Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 309.
DSB AD 310AD 310Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 310.
DSB AD 311AD 311Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1917. Udrangeret 1935.
DSB AD 312AD 312Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 312.
DSB AD 313AD 313Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 313. Vognkasse til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1999-2013. Ophugget 2013 på Cvk Kh af DK Multiservice ApS.
DSB AD 314AD 314Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1917. Omdannet 1933/36 til CA 314.
DSB AD 315AD 315Scandia1897Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 315.
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra AD






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen