DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Ungarske hjælpefjedre. Tjenestekupé med skruebremse. Dampopvarmning.
Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
17,4 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
Antal:
30 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CF 10111 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10111. | |
CF 10112 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10112. | |
CF 10113 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10113. | |
CF 10114 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10114. | |
CF 10115 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10115. | |
CF 10116 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10116. | |
CF 10117 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10117. Solgt 1973 til DJK som CXM 4507. | |
CF 10118 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10118. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) som CXM 4508. | |
CF 10119 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10119. | |
CF 10120 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 til CFM 10120. | |
CF 10121 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10121. | |
CF 10122 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10122. | |
CF 10123 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10123. Omlitreret 1940 tilbage til CF 10123. Omlitreret 1941 til CX 4513. | |
CF 10124 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10124. Omlitreret 1940 tilbage til CF 10124. Omlitreret 1941 til CX 4514. | |
CF 10125 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10125. Omlitreret 1939 tilbage til CF 10125. Omlitreret 1941 til CX 4515. Solgt 1990 til DJK (D-maskinegruppen) som CX 4515. | |
CF 10126 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10126. Omlitreret 1940 tilbage til CF 10126. Omlitreret 1941 til CX 4516. | |
CF 10127 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10127. | |
CF 10128 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10128. | |
CF 10129 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10129. | |
CF 10130 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 til CFM 10130. | |
CF 10131 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 til CFM 10131. | |
CF 10132 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 til CFM 10132. | |
CF 10133 | Scandia | 1923 | Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10133. | |
CF 10134 | Scandia | 1923 | Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10134. | |
CF 10135 | Scandia | 1923 | Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10135. Solgt 1968 til NSJV. Færdigrestaureret 1970 i Gentofte. Med i bl.a. Spøgelsestoget og Matador. Rungsted 1992-2001 (hensat). Cvk Kh. 2001-12 (hensat). 2012 til Græsted. I drift 2015-16. Græsted 2012-22. | |
CF 10136 | Scandia | 1923 | Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10136. | |
CF 10137 | Scandia | 1923 | Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10137. | |
CF 10138 | Scandia | 1923 | Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10138. Solgt 1973 til DJK. | |
CF 10139 | Scandia | 1923 | Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10139. | |
CF 10140 | Scandia | 1923 | Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10140. |
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Reise til Kiøbenhavn 1856
I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.
Læs mere