DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
24-fods (7,5 m) postvogn med postkontor og postgodsrum. Gavldør og overgangsbro i ene ende (fjernet før 1913). Kakkelovn. Toilet. Vacuumledning. Vacuumbremse (1910). Varmeledning.

Længde:
8,73 m.

Akselafstand:
4,27 m.

Last:
6 tons

Taravægt:
10,9 tons


Beklædning:

Antal:
5 stk.


Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | DA 1395 | Kockums | 1883 | Oml. 1893 fra DSB/S Ea 401. Ombygget 1910 med tagrytter. Elektriske lamper og dampvarme 1917. 32 volt batteri til vognens egenbelysning 1930. Ombygget 1940 til HA 37001. |
![]() | DA 1396 | Kockums | 1883 | Oml. 1893 fra DSB/S Ea 402. Ombygget 1910 med tagrytter. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1930. Udrangeret 1940. |
![]() | DA 1397 | Kockums | 1883 | Oml. 1893 fra DSB/S Ea 410. Ingen gavldør eller overgangsbro. Ombygget 1910 med tagrytter. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Udrangeret 1936. |
![]() | DA 1398 | Atlas | 1882 | Oml. 1893 fra DSB/JF DA 1403. Ombygget 1910 med tagrytter. Elektriske lamper og dampvarme 1917. 32 volt batteri til vognens egenbelysning 1930. Ombygget 1940 til HA 36987. |
![]() | DA 1399 | Atlas | 1882 | Oml. 1893 fra DSB/JF DA 1404. Ombygget 1910 med tagrytter. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Udrangeret 1940. |
Danske privatbaner
Læs historien om:
Hads-Ning Herreders Jernbane
Hads-Ning Herreders Jernbane
Ingeniøren
Historisk togopgør: Finland dropper russisk sporvidde
Minister indrømmer skjulte klimatal: Talte ikke sandt på samråd
Snart kan bilister på sommerdæk få bøde om vinteren
Trods forventet milliard-underskud: Smutvej til lastbiler under Århus vedtaget
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
