DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
24-fods (7,5 m) postvogn med postkontor og postgodsrum. Beregnet til sammenkobling med DE-vogne til dobbeltpostvogn. Vacuumbremse (1916).
Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
11,4 tons
Beklædning:
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DB 1447 | Scandia | 1901 | Skruebremse i gavlen ca. 1908-14. Ombygget 1916 med elektriske lamper, dampvarmeapparater, toilet og kakkelovn, tara 11 tons. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1930. 1938-40 reserve i Fredericia. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DL 5504. | |
DB 1448 | Scandia | 1901 | Skruebremse i gavlen ca. 1908-14. Ombygget 1916 med elektriske lamper, dampvarmeapparater, toilet og kakkelovn, tara 11 tons. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1930. 1938 reserve i Aalborg. 1939 reserve i Fredericia. 1940 reserve i Tønder. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DL 5505. |
Jernbanen.dk forum
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.
Læs mereIngeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil