DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra DD

DSB litra DD
(Retur til oversigt)
12 fods postvogn. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Kan sammenkobles med litra DG til dobbeltpostvogne. Batteri 32 volt til postrummets belysning. Elektriske lamper. Dampvarme. Kakkelovn. Toilet.

Længde:
9 m.
Akselafstand:
5 m.
Last:
 
Taravægt:
11,3 tons
 
   
Beklædning:
træ
Antal:
35 stk.

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB DD 1429DD 1429Scandia1917Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Ombygget 1939 til DE 1452.
DSB DD 1430DD 1430Scandia1917Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Ombygget 1939 til DE 1453.
DSB DD 1431DD 1431Scandia1917Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Ombygget 1939 til DE 1454.
DSB DD 1432DD 1432Scandia1917Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5601.
DSB DD 1433DD 1433Scandia1917Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5602.
DSB DD 1434DD 1434Scandia1917Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5603.
DSB DD 1701DD 1701Scandia1926Afgivet til drift 16/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5604. Solgt 1975 til DJK (MHVJ).
DSB DD 1702DD 1702Scandia1926Afgivet til drift 16/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Højttryksvarmeapparater fra 1937. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5605.
DSB DD 1703DD 1703Scandia1926Afgivet til drift 16/12-26. Trykluftledning 1931. Trykluftbremse fra 1936 og tara 12,3 tons. Omlitreret 1941 til DO 5606.
DSB DD 1704DD 1704Scandia1926Afgivet til drift 16/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftledning 1931. Trykluftbremse fra 1936 og tara 12,3 tons. Omlitreret 1941 til DO 5607.
DSB DD 1705DD 1705Scandia1926Modtaget på Cvk Kh 8/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftbremse fra 1936 og tara 12,3 tons. Omlitreret 1941 til DO 5608.
DSB DD 1706DD 1706Scandia1926Modtaget på Cvk Kh 10/12-26. Trykluftbremse fra 1936 og tara 12,3 tons. Beskadiget ved brand 23/3-40 i tog 414. Beskadiget ved brand 26/3-40 i tog 419. Omlitreret 1941 til DO 5609.
DSB DD 1707DD 1707Scandia1926Modtaget på Cvk Kh 14/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DO 5610.
DSB DD 1708DD 1708Scandia1926Modtaget på Cvk Kh 10/12-26. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DO 5611.
DSB DD 1709DD 1709Scandia1926Modtaget på Cvk Kh 10/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftbremse fra 1938. Beskadiget ved brand 3/2-40 i tog 919 I Hobro. Omlitreret 1941 til DO 5612.
DSB DD 1710DD 1710Scandia1926Modtaget på Cvk Kh 10/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DO 5613.
DSB DD 1711DD 1711Scandia1929Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DO 5614.
DSB DD 1712DD 1712Scandia1929Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5615.
DSB DD 1713DD 1713Scandia1929Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5616.
DSB DD 1714DD 1714Scandia1929Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5617.
DSB DD 1715DD 1715Scandia1929Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5618.
DSB DD 1716DD 1716Scandia1929Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5619.
DSB DD 1717DD 1717Scandia1929Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5620.
DSB DD 1718DD 1718Scandia1930Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5621.
DSB DD 1719DD 1719Scandia1930Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5622.
DSB DD 1720DD 1720Scandia1930Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5623.
DSB DD 1721DD 1721Scandia1930Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5624.
DSB DD 1722DD 1722Scandia1930Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5625.
DSB DD 1723DD 1723Scandia1930Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5626.
DSB DD 1724DD 1724Scandia1932Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5627.
DSB DD 1725DD 1725Scandia1932Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5628.
DSB DD 1726DD 1726Scandia1932Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5629.
DSB DD 1727DD 1727Scandia1932Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5630.
DSB DD 1728DD 1728Scandia1932Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5631.
DSB DD 1729DD 1729Scandia1932Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5632.

Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak