DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
12 fods postvogn. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Kan sammenkobles med litra DG til dobbeltpostvogne. Batteri 32 volt til postrummets belysning. Elektriske lamper. Dampvarme. Kakkelovn. Toilet.
Længde:
9 m.
Akselafstand:
5 m.
Last:
Taravægt:
11,3 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DD 1429 | Scandia | 1917 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Ombygget 1939 til DE 1452. | |
DD 1430 | Scandia | 1917 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Ombygget 1939 til DE 1453. | |
DD 1431 | Scandia | 1917 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Ombygget 1939 til DE 1454. | |
DD 1432 | Scandia | 1917 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5601. | |
DD 1433 | Scandia | 1917 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5602. | |
DD 1434 | Scandia | 1917 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5603. | |
DD 1701 | Scandia | 1926 | Afgivet til drift 16/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5604. Solgt 1975 til DJK (MHVJ). | |
DD 1702 | Scandia | 1926 | Afgivet til drift 16/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets egenbelysning 1929. Højttryksvarmeapparater fra 1937. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5605. | |
DD 1703 | Scandia | 1926 | Afgivet til drift 16/12-26. Trykluftledning 1931. Trykluftbremse fra 1936 og tara 12,3 tons. Omlitreret 1941 til DO 5606. | |
DD 1704 | Scandia | 1926 | Afgivet til drift 16/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftledning 1931. Trykluftbremse fra 1936 og tara 12,3 tons. Omlitreret 1941 til DO 5607. | |
DD 1705 | Scandia | 1926 | Modtaget på Cvk Kh 8/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftbremse fra 1936 og tara 12,3 tons. Omlitreret 1941 til DO 5608. | |
DD 1706 | Scandia | 1926 | Modtaget på Cvk Kh 10/12-26. Trykluftbremse fra 1936 og tara 12,3 tons. Beskadiget ved brand 23/3-40 i tog 414. Beskadiget ved brand 26/3-40 i tog 419. Omlitreret 1941 til DO 5609. | |
DD 1707 | Scandia | 1926 | Modtaget på Cvk Kh 14/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DO 5610. | |
DD 1708 | Scandia | 1926 | Modtaget på Cvk Kh 10/12-26. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DO 5611. | |
DD 1709 | Scandia | 1926 | Modtaget på Cvk Kh 10/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftbremse fra 1938. Beskadiget ved brand 3/2-40 i tog 919 I Hobro. Omlitreret 1941 til DO 5612. | |
DD 1710 | Scandia | 1926 | Modtaget på Cvk Kh 10/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DO 5613. | |
DD 1711 | Scandia | 1929 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DO 5614. | |
DD 1712 | Scandia | 1929 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5615. | |
DD 1713 | Scandia | 1929 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5616. | |
DD 1714 | Scandia | 1929 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5617. | |
DD 1715 | Scandia | 1929 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1939. Omlitreret 1941 til DO 5618. | |
DD 1716 | Scandia | 1929 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5619. | |
DD 1717 | Scandia | 1929 | Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1929. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5620. | |
DD 1718 | Scandia | 1930 | Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5621. | |
DD 1719 | Scandia | 1930 | Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5622. | |
DD 1720 | Scandia | 1930 | Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5623. | |
DD 1721 | Scandia | 1930 | Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5624. | |
DD 1722 | Scandia | 1930 | Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5625. | |
DD 1723 | Scandia | 1930 | Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5626. | |
DD 1724 | Scandia | 1932 | Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5627. | |
DD 1725 | Scandia | 1932 | Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5628. | |
DD 1726 | Scandia | 1932 | Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5629. | |
DD 1727 | Scandia | 1932 | Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5630. | |
DD 1728 | Scandia | 1932 | Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5631. | |
DD 1729 | Scandia | 1932 | Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DO 5632. |
Fra ´De gode gamle dage´
Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.
Læs mereJernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest