DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra AC

DSB litra AC (II)
(Retur til oversigt)
2 toiletter.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
42
Taravægt:
37 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
16 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
140 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AC 37AC 37Scandia1949RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 037.
DSB AC 38AC 38Scandia1949RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 038.
DSB AC 39AC 39Scandia1949RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 039.
DSB AC 40AC 40Scandia1949RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 040. Solgt 1979 til DJK. Overnatningsvogn i Maribo 1979-81. I drift 1984-89. Til Jernbanemuseet 1996. I drift 1999. Kolding 2007. Padborg 2011-17. Randers 2017-18. 2017 til NSJK. Ophugget 2018 i Randers.
DSB AC 41AC 41Scandia1949RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 041.
DSB AC 42AC 42Scandia1949I drift fra 1950. RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 042. Solgt 1978 til FDSB. Rødby 1986. Solgt 19xx til DSB Museumstog. Cvk Kh 1989-2016. I drift 1997-2012 og 16. 2016 til Odense. Odense 2016-20.
DSB AC 43AC 43Scandia1952RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 043.
DSB AC 44AC 44Scandia1952RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 044.
DSB AC 45AC 45Scandia1952RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 045.
DSB AC 46AC 46Scandia1952RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 046.
DSB AC 47AC 47Scandia1952RIC-mærket. Omlitreret 1967 til Ac 047.
DSB AC 48AC 48Scandia1952Omlitreret 1967 til Ac 048.
DSB AC 49AC 49Scandia1952Omlitreret 1967 til Ac 049.
DSB AC 50AC 50Scandia1952Omlitreret 1967 til Ac 050.
DSB AC 51AC 51Scandia1952Omlitreret 1967 til Ac 051.
DSB AC 52AC 52Scandia1952Omlitreret 1967 til Ac 052.
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak