DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg. 2 toiletter. Styreledning. Tagrytter før ombygning.
Længde:
18,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
12
Taravægt:
37,8 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
39
Antal:
4 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
ASM 191 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra BNM 261. A+B styreledning 1941-53. Trykluftbremse fra 1942. Toiletrum moderniseret 1948. Ombygget 1953 med hvælvet tag. Udrangeret 29/1-69. Fasterholt 1971. Ophugget 1971 af Poul "Jeppe" Nielsen, Randers remise. | |
ASM 192 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra BNM 262. A+B styreledning 1941-53. Trykluftbremse fra 1942. Toiletrum moderniseret 1948. Ombygget 1953 med hvælvet tag. Udrangeret 29/1-69. Fasterholt/Randers 1971. Solgt 1971 til oph. | |
ASM 193 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra BNM 263. A+B styreledning 1941-54. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/3-45 ved sabotage i Silkeborg. Toiletrum moderniseret 1948. Ombygget 1953 med hvælvet tag. Omlitreret 1965 til CMZ 2281. | |
ASM 194 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra BNM 264. A+B styreledning 1941-54. Trykluftbremse fra 1942. Toiletrum moderniseret 1948. Ombygget 1952 med hvælvet tag og tara 35,1 tons. Udrangeret 2/10-68 |
Ingeniøren
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Budgettet skrider på smutvej til lastbiler: Runder 4 milliarder
Tre fatale fejl: Derfor sank gigantisk yacht på få minutter
Karteldannelse på europæiske jernbaner: Vestager svinger bødehammeren
Fik debut i ‘78: Nu kan vesttysk dieseltog få comeback på danske skinner
Jernbanen.dk forum
DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo