DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Kombineret side- og midtgang. Storrumskupeen omdannet i 1942 til 37 pladser på fællesklasse. 2 toiletter. AZ-vognene anvendtes primært på kystbanen, på banen mellem Slagelse og Næstved og som ekstravogne i højtrafikken.
Længde:
19,2 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
17
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
30
Antal:
8 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
AZ 372 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra BR 694. Det store rum omdannet til fællesklasse i 1942. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1950. | |
AZ 373 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra BR 696. Det store rum omdannet til fællesklasse i 1942. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1950. | |
AZ 374 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra BR 698. Det store rum omdannet til fællesklasse i 1942. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 af Cvk Ar til CP 3232. Bogier til CL 1587. | |
AZ 375 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra BR 700. Det store rum omdannet til fællesklasse i 1942. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1943 til salon-kommandovogn for den øverstbefalende for de tyske tropper i Danmark. Ombygget 1950 af Cvk Ar til CP 3233. | |
AZ 376 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra BR 693. Ombygget 1942 til AR 111. | |
AZ 377 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra BR 695. Ombygget 1942 til AR 112. | |
AZ 378 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra BR 697. Ombygget 1942 til AR 113. | |
AZ 379 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra BR 699. Ombygget 1942 til AR 114. |
Ingeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde