DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra AZ

DSB litra AZ (II)
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Kombineret side- og midtgang. Storrumskupeen omdannet i 1942 til 37 pladser på fællesklasse. 2 toiletter. AZ-vognene anvendtes primært på kystbanen, på banen mellem Slagelse og Næstved og som ekstravogne i højtrafikken.

Længde:
19,2 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
17
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
30
Antal:
8 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AZ 372AZ 372Scandia1910Oml. 1941 fra BR 694. Det store rum omdannet til fællesklasse i 1942. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1950.
DSB AZ 373AZ 373Scandia1910Oml. 1941 fra BR 696. Det store rum omdannet til fællesklasse i 1942. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1950.
DSB AZ 374AZ 374Scandia1910Oml. 1941 fra BR 698. Det store rum omdannet til fællesklasse i 1942. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 af Cvk Ar til CP 3232. Bogier til CL 1587.
DSB AZ 375AZ 375Scandia1910Oml. 1941 fra BR 700. Det store rum omdannet til fællesklasse i 1942. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1943 til salon-kommandovogn for den øverstbefalende for de tyske tropper i Danmark. Ombygget 1950 af Cvk Ar til CP 3233.
DSB AZ 376AZ 376Scandia1910Oml. 1941 fra BR 693. Ombygget 1942 til AR 111.
DSB AZ 377AZ 377Scandia1910Oml. 1941 fra BR 695. Ombygget 1942 til AR 112.
DSB AZ 378AZ 378Scandia1910Oml. 1941 fra BR 697. Ombygget 1942 til AR 113.
DSB AZ 379AZ 379Scandia1910Oml. 1941 fra BR 699. Ombygget 1942 til AR 114.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak