DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Vakuumbremse. Skruebremse. Toilet. Rejsegodsrum 1000 kg. Stationeret i 2. distrikt.
2421-2422: Tara ca 34.300 kg.
2423: Tara ca 36.400 kg.
2424-2426: Tara ca 37.000 kg.
2427: Tara ca 35.300 kg.

Længde:
18,7 m.

Indretning:
Sidegang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:

Bogietapafs.:
12,5 m.

Kupeer:
7 

Pladser 2. kl.:
56 

Antal:
7 stk.

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | CME 2421 | Scandia | 1909 | Oml. 1941 fra CE 10701. Kun enkeltdør til rejsegodsrum. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1942 system Pintsch. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1954 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1966. |
![]() | CME 2422 | Scandia | 1909 | Oml. 1941 fra CE 10702. Kun enkeltdør til rejsegodsrum. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1951 system Pintsch. Dobbeltbatterier 1950-51. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1956 af Cvk Kh med bl.a. større rejsegodsrum (3000 kg) og 48 pladser. Stationeret i 1. distrikt 1956-65. Udrangeret 3/11-65. |
![]() | CME 2423 | Scandia | 1909 | Oml. 1941 fra CE 10703. Kun enkeltdør til rejsegodsrum. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1951. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1951. Højtryksvarmeapparater. Udrangeret 15/10-66. |
![]() | CME 2424 | Scandia | 1908 | Oml. 1941 fra CE 10704. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1947. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1947. Højtryksvarmeapparater, fra 1951 lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1/4-67. |
![]() | CME 2425 | Scandia | 1908 | Oml. 1941 fra CE 10705. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1947. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1947. Højtryksvarmeapparater, fra 1955 lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Udrangeret 22/10-66. |
![]() | CME 2426 | Scandia | 1908 | Oml. 1941 fra CE 10706. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1946. Højtryksvarmeapparater, fra 1954 lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1963. |
![]() | CME 2427 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra CE 10707. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1958. Højtryksvarmeapparater fjernet 1958. Brummerledning. Udrangeret 22/10-66. |
Danske privatbaner
Læs historien om:
Langelandsbanen
Langelandsbanen
Ingeniøren
Jernbanen er sårbar: sikkerheden halter i ny trusselsituation
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles


Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.
Læs mere