DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Toilet. Last 3000 kg. Togførerkupé.
I 1930'erne blev ældre bogievogne med indergang fra perioden 1894 til 1914 ombygget, hvis vognkassen skulle hovedrepareres. Umiddelbart syntes der ikke at have været en overordnet plan for ombygningerne, for der opstod et utal af varianter, både i længde og indretning. Mange af de vogntyper, der opstod blev bygget i mindre serier, men alle havde dog ét fællestræk: højt hvælvet tag, som var mindre vedligeholdelseskrævende end tidligere tiders mode med tagrytter. CXE [CPE] opstod i 1939 da ti bogiekedelvogne blev ombygget, og forsynet med ny vognkasse. Af de oprindelige vogne blev hele undervognskonstruktionen bevaret, mens selve træskelettet i vognkassen blev nyfremstillet. I den ene ende af vognen indrettede man et mellemstort rejsegodsrum, og i hjørnet af dette en tjenestekupé. Adgangen til rejsegodsrummet skete gennem en indvendig skydedør i hver vognside. Passagerafdelingen var opdelt i en lille étfagskupé, og et storrum i resten. Den lille kupé kunne dels anvendes til de ikke rygende passagerer, eller i aflåst tilstand til postforsendelser i tog uden speciel postvogn, eller anden mulighed for sikker opbevaring af slige sager. Den store passagerafdeling var rygerkupé. I den anden ende af vognen modsat rejsegodsrummet, var der dels indrettet et toilet, dels adgang for de rejsende via endeperronen, der havde beholdt dimensionerne fra tiden før ombygningen.
CXE, der i forbindelse med omlitreringen blev til CPE i 1941, blev bygget til de lokomotivtrukne tog på Kystbanen, hvor man dels gerne ville erstatte de to- og treakslede rejsegodsvogne, dels havde et generelt moderniseringsprogram for personvognsmateriellet til denne strækning i gang. Bygningen af CXE var således ganske tæt knyttet til de serier af CX (senere både CO og CP) som samtidig blev opbygget på samme værksteder.
CPE blev forbilledet for stålvognen CLE, der i perioden 1943-1963 blev bygget i 30 eksemplarer. Både siddepladsantal og rejsegodsrummets størrelse stemte meget nøje overens de to vogntyper imellem. CPE vognene blev efter indsættelsen af CLE-vognene i det nordsjællandske, benyttet på andre sjællandske strækninger, også i mindre tog, og i tog til erstatning for f.eks. nedbrudte MO, hvor rejsegodsrummets størrelse nogenlunde svarede til motorvognenes. Alle CPE blev udrangeret i 1960'erne da vognene trængte til hovedreparation.
(UTJ)
I 1930'erne blev ældre bogievogne med indergang fra perioden 1894 til 1914 ombygget, hvis vognkassen skulle hovedrepareres. Umiddelbart syntes der ikke at have været en overordnet plan for ombygningerne, for der opstod et utal af varianter, både i længde og indretning. Mange af de vogntyper, der opstod blev bygget i mindre serier, men alle havde dog ét fællestræk: højt hvælvet tag, som var mindre vedligeholdelseskrævende end tidligere tiders mode med tagrytter. CXE [CPE] opstod i 1939 da ti bogiekedelvogne blev ombygget, og forsynet med ny vognkasse. Af de oprindelige vogne blev hele undervognskonstruktionen bevaret, mens selve træskelettet i vognkassen blev nyfremstillet. I den ene ende af vognen indrettede man et mellemstort rejsegodsrum, og i hjørnet af dette en tjenestekupé. Adgangen til rejsegodsrummet skete gennem en indvendig skydedør i hver vognside. Passagerafdelingen var opdelt i en lille étfagskupé, og et storrum i resten. Den lille kupé kunne dels anvendes til de ikke rygende passagerer, eller i aflåst tilstand til postforsendelser i tog uden speciel postvogn, eller anden mulighed for sikker opbevaring af slige sager. Den store passagerafdeling var rygerkupé. I den anden ende af vognen modsat rejsegodsrummet, var der dels indrettet et toilet, dels adgang for de rejsende via endeperronen, der havde beholdt dimensionerne fra tiden før ombygningen.
CXE, der i forbindelse med omlitreringen blev til CPE i 1941, blev bygget til de lokomotivtrukne tog på Kystbanen, hvor man dels gerne ville erstatte de to- og treakslede rejsegodsvogne, dels havde et generelt moderniseringsprogram for personvognsmateriellet til denne strækning i gang. Bygningen af CXE var således ganske tæt knyttet til de serier af CX (senere både CO og CP) som samtidig blev opbygget på samme værksteder.
CPE blev forbilledet for stålvognen CLE, der i perioden 1943-1963 blev bygget i 30 eksemplarer. Både siddepladsantal og rejsegodsrummets størrelse stemte meget nøje overens de to vogntyper imellem. CPE vognene blev efter indsættelsen af CLE-vognene i det nordsjællandske, benyttet på andre sjællandske strækninger, også i mindre tog, og i tog til erstatning for f.eks. nedbrudte MO, hvor rejsegodsrummets størrelse nogenlunde svarede til motorvognenes. Alle CPE blev udrangeret i 1960'erne da vognene trængte til hovedreparation.
(UTJ)
Længde:
18,74 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
33,6 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
61
Antal:
10 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CPE 2984 | Scandia | 1909 | Oml. 1941 fra CXE 10711. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 8/5-64. | |
CPE 2985 | Scandia | 1911 | Oml. 1941 fra CXE 10712. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 2/6-66. | |
CPE 2986 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra CXE 10713. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 16/8-66. | |
CPE 2987 | Scandia | 1911 | Oml. 1941 fra CXE 10714. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 23/7-68. | |
CPE 2988 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra CXE 10715. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 20/3-65. | |
CPE 2989 | Scandia | 1913 | Oml. 1941 fra CXE 10716. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 17/2-66. | |
CPE 2990 | Scandia | 1908 | Oml. 1941 fra CXE 10717. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 2/11-64. | |
CPE 2991 | Scandia | 1909 | Oml. 1941 fra CXE 10718. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 12/3-63. | |
CPE 2992 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra CXE 10719. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 10/10-60. | |
CPE 2993 | Scandia | 1909 | Oml. 1941 fra CXE 10720. Trykluftbremse fra 1941. Udrangeret 5/11-64. |