DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra DL

DSB litra DL (II)
(Retur til oversigt)
18,7 m² postvogn. Trykluftbremse. Batteri, spænding 65 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Kakkelovn. Toilet. Kan sammenkobles med litra DQ til dobbeltpostvogn.

DL var efter 1945 et litra, der dækkede over postvogne, der tidligere var litreret DB. Vognene af denne type var alle ca. 9 meter over puffeskiverne og havde 4,20 meter akselafstand. Da vognene var bygget over en lang periode, og nogle vogne havde ophav hos de Sjællandske Jernbaner fra før sammenslutningen af maskinafdelingerne i 1893, havde nogle afvigende mål. Fælles for denne vogntype var, at hele vognen var indrettet til postkontor med pakkerum i den ene ende med fløjdørene og sortérrum i den anden. Der var hverken bremsekupé eller andre faciliteter inde i vognen for togpersonalet. Et andet karakteristika var, at der var endedør og overgangsbro i den ene ende, så vognene i givet fald kunne sammenkobles med postpakvogne (f.eks. DQ) til dobbeltpostvogne. Til opvarmning anvendtes Westinghouse lavtryksvarmeapparater samt en kakkelovn, mens belysningen var elektrisk. Alle DL-vogne måtte laste 6 tons.
I 1941 var der ikke mere end 5 DB-vogne tilbage, fordelt på tre typer. Resten var udrangeret i 1930’erne, og enten ophugget, ombygget til bevægelige værksteder (værkstedsvogne) eller for de af vognene, der blev udrangeret i 1938-40, ombygget til stykgodsvogne litra HA.

DL 5502 fra 1877 var i 1941 DSB’s ældste postvogn. At den overlevede 2. verdenskrig skyldtes formentlig at den var blevet hovedrepareret i 30’erne. Vognen havde relativ smal tagrytter, lodret afskåret og ikke gående helt ud til enderne af vognkassen. Der var skruebremse med sving over tagkant, og man kom der op via trin monteret på den ene gavl (og ikke stiger som på senere byggede vogne). Indvendigt var vognen efterhånden også blevet ombygget, og i et vist omfang normaliseret således at indretningen ved udrangeringen ikke var helt som den oprindelige fra 1877. Da denne vogn blev udrangeret i 1951, blev den overladt til Jernbanemuseet, men via diverse omveje kom den desværre til at stå i Struer remise, og brændte sammen med denne i 1982. Allerede ved monteringen af trykluftledning må man have haft for tanke at vognen senere skulle blive museumsgenstand, for den beholdt vacuumudrustningen.
(UTJ)


Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
10,4 tons
 
   
Beklædning:
Plade
Antal:
1 stk.

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB DL 5502DL 5502Breslau1877Oml. 1941 fra DB 1435. Trykluftledning fra 1941. 1941 reserve i Fredericia. 1942 reserve i Tønder. 1943 reserve i Aalborg. Batteri 32 Volt fra 1945. Udrangeret 1951. 1951 til Jernbanemuseet og hensat i remisen i Skjern. Skjern 1961-62. Skjern (udendørs) 1973-76. Struer 1980. Brændt i Struer remise 7/11-81.
DSB MY 1121Veterantog kalender
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak