DSB Hjælpevogn nr. 5
(Retur til oversigt)

Bygget af Zypen i 1879. Ombygget 1911 fra R 4798. Skruebremse. Olielamper. Vakuumledning. Dampvarme. Kakkelovn i kontoret. Hjemsted Struer, Skjern fra 1917, senere Tønder. Omlitreret 1927 til Hjælpevogn C 14.

Længde:
7,7 m.
Akselafstand:
3,66 m.
Tara:
8,8 tons
 
DSB Hjælpevogn nr. 5
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.
 Læs artiklen 
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
 Læs artiklen 
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB Hjælpevogn nr. 5






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen