Lokomotivfabrikker
Nyköpings Mekaniska Verkstad åbnede i 1855 i det i 1844 nedlagte Nyköpings Bruk och Skeppsvarv. Man producerede dampbåde og kedler, og fra 1859 også lokomotiver. Selskabet blev i 1862 købt af Högbo AB men fortsatte under eget navn indtil 1866, hvor Högbo AB gik konkurs og Nyköpings Mekaniska Verkstad lukkede.
Der blev i alt bygget 8 damplokomotiver på fabrikken: Tre smalsporede maskiner til SBJ og fem normalsporede maskiner litra B til SJ.
Der blev i alt bygget 8 damplokomotiver på fabrikken: Tre smalsporede maskiner til SBJ og fem normalsporede maskiner litra B til SJ.
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
1 | 1860 | SBJ 1 | ![]() |
2 | 1860 | SBJ 2 | ![]() |
3 | 1861 | SJ B 14 | ![]() |
4 | 1861 | SJ B 16 | ![]() |
5 | 1862 | SJ B 18 | ![]() |
6 | 1862 | SJ B 23 | ![]() |
7 | 1863 | SJ B 29 | ![]() |
8 | 1863 | SBJ 3 | ![]() |
![Billige jernbane T-shirts Billige jernbane T-shirts](https://www.jernbanen.dk/images/tshirts.jpg)
Ingeniøren
Containerskib brændte i fem døgn - Maersk bekræfter dødsfald
Biler skøjter rundt i rekordregn: »Med en grovere asfalt kan man formentlig undgå ulykker«
Atomkraft er på vej tilbage i fragtskibe
Spørg Fagfolket: Hvorfor skal øen i midten af rundkørslen være så høj?
Nekrolog over brintbilen: Du var aldrig helt i live og nu er enden nær
![ContecRail ContecRail](https://www.jernbanen.dk/images/contecrail.jpg)