Lokomotivfabrikker
Hamar Jernstøberi og Mekaniske Verksted blev grundlagt i Hamar i 1895. I begyndelsen blev der især produceret komfurer og ovne i støbejern men også malmvogne kastede jermstøberiet sig over. Disse vogne blev vellykkede og bl.a. derfor påbegyndte Hamar Jernstøberi i 1901 produktionen af damplokomotiver til især de Norske Statsbaner.
I 1920 etablerede Hamar Jernstøberi et samarbejde med den anden store norske lokomotivproducent Thunes mekaniske verksted om fælles produktion af lokomotiver. Under navnet Norsk Maskin Industri produceredes i de efterfølgende 20 år en lang række damp- og ellokomotiver.
I 1920 etablerede Hamar Jernstøberi et samarbejde med den anden store norske lokomotivproducent Thunes mekaniske verksted om fælles produktion af lokomotiver. Under navnet Norsk Maskin Industri produceredes i de efterfølgende 20 år en lang række damp- og ellokomotiver.
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
DSB trafikinformation
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.
Læs mere