Lokomotivfabrikker
Thunes mekaniske verksted blev grundlagt af smeden Anders Paulsen Thune i Drammen i 1815. Efter sønnen Halvor Thunes overtagelse af virksomheden, flyttede den i 1851 til Kristiania, hvor en produktion af især landbrugsmaskiner blev igangsat.
I 1901 flyttede Thunes mekaniske verksted til en ejendom tæt på Skøyen station i udkanten af Oslo og her påbegyndtes produktionen af damplokomotiver til især Norges Statsbaner.
I 1920 etablerede Thunes mekaniske verksted et samarbejde med den anden store norske lokomotivproducent Hamar Jernstøberi om fælles produktion af lokomotiver. Under navnet Norsk Maskin Industri produceredes i de efterfølgende 20 år en lang række damp- og ellokomotiver.
Efter anden verdenskrig fortsatte Thunes mekaniske verksted igen på egen hånd produktionen af lokomotiver frem til 1973.
I 1901 flyttede Thunes mekaniske verksted til en ejendom tæt på Skøyen station i udkanten af Oslo og her påbegyndtes produktionen af damplokomotiver til især Norges Statsbaner.
I 1920 etablerede Thunes mekaniske verksted et samarbejde med den anden store norske lokomotivproducent Hamar Jernstøberi om fælles produktion af lokomotiver. Under navnet Norsk Maskin Industri produceredes i de efterfølgende 20 år en lang række damp- og ellokomotiver.
Efter anden verdenskrig fortsatte Thunes mekaniske verksted igen på egen hånd produktionen af lokomotiver frem til 1973.

Jærnbanen gennem 100 aar
Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.
Læs mere