Lokomotivfabrikker
Entreprenør Carl Jensen byggede mindst 10 motorlokomotiver i perioden fra 1937 til 1948. De første to lok anvendte firmaet selv, mens andre lok solgtes til bl. a. Ruds Vedby teglværk og Nakskov sukkerfabrik. De fleste lok (alle?) havde sporvidden 785 mm. Carl Nielsen anvendte muligvis flere af lokomotiverne selv i kortere eller længere perioder inden videresalg. Virksomheden havde afdelinger i Kolding, København og Næstved og havde derfor opgaver i alle ender af landet. Lok 1 og 2 blev bl. a. brugt ved udgravningen af Næstved kanal fra 1937 til midten af 1940´erne.
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
1942 | Lind lok | ![]() | |
1943 | Hurup lok | ![]() | |
3 | 1940 | Hoffmann L21 | ![]() |
5 | 1941 | RVT 1 | ![]() |
19 | 1943 | RVT 4 | ![]() |

Hedehusene Skærvefabrik A/S
I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.
Læs mereLokomotivfabrikker
Læs historien om:
Ardelt-Werke, Krupp-Ardelt GmbH, Wilhelmshaven, Tyskland
Ardelt-Werke, Krupp-Ardelt GmbH, Wilhelmshaven, Tyskland
