Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen og svensk grænsekontrol (Generelt)

af Stefan @, Hørsholm, 4/12 2015, 20:42 (3104 dage siden)

Den meget lange tråd om DSB og kontrolvirksomhed er blevet (for) uoverskuelig -og i øvrigt en opgave, der skal løses politisk.
Det ingeresante er vel, hvorledes jernbanedriften kan opretholdes uden gener langt ind i Sjælland.
Mit forslag vil være:
1) Lad sverigestrafikken varetages af et tog i timen non-stop Københvn H -Malmø C og foretag passagerkontrol i retning mod Sverige på Kbh. H.
2)Lad Kystbanen køre efter "aftenplanen" dvs. tog hvert tyvende minut mellem Kastrup og Helsingør, suppleret med sædvanlig myldretidsforstærkning.
Derved bliver der alene rejsende mod Sverge, der skal døje med forsinkelserne.
Med bekymrede Kokkedal-hilsner
Stefan K

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Nordexpress, 4/12 2015, 20:50 (3104 dage siden) @ Stefan

Og din løsning for bolig-arbejdssted-trafikken - også kaldet daglig pendling - er?
Og din løsning for trafik Københavns Lufthavn - Sydsverige er?

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Stefan @, Hørsholm, 4/12 2015, 22:58 (3104 dage siden) @ Nordexpress

Kort: Det er svenskernes problem - ikke Kystbanens ;-)

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Gæsten, 4/12 2015, 23:53 (3104 dage siden) @ Stefan

1) Lad sverigestrafikken varetages af et tog i timen non-stop Københvn H -Malmø C og foretag passagerkontrol i retning mod Sverige på Kbh. H.

Lad os da endelig starte en ny og lige så lang tråd om samme emne ;-)
Mener du virkelig, at det ikke skal være muligt at komme med toget fra Københavns Lufthavn til Sverige?

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Stefan @, Hørsholm, 5/12 2015, 06:02 (3104 dage siden) @ Gæsten

Jeg gentager mig selv (det gør man ofte i min alder :-D ):
Det et ikke et dansk probblem. Vi må nødvendigvis træffe vores forholdsregler for at afbøde de svensk-skabte tåbeligheder.
Go' weekend alle :-)
Stefan K

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Gæsten, 5/12 2015, 08:53 (3104 dage siden) @ Stefan

Jeg gentager mig selv (det gør man ofte i min alder :-D ):
Det et ikke et dansk probblem. Vi må nødvendigvis træffe vores forholdsregler for at afbøde de svensk-skabte tåbeligheder.
Go' weekend alle :-)
Stefan K


Du har så evigt ret, men det ændrer ikke i det forhold, at svenskerne mener at den danske stat skal bære en millionudgift fordi ønsker at holde flygtninge borte fra Sverige.

DSB (som får balladen - ikke politiet) burde sige helt fra eller - i det mindste - bede Skånetrafikken om at stå for opgaven. Og så alligevel ikke, da det svenske idioti (undskyld til de mere fornuftige svenskere) samtidig betyder, at der vil køre langt færre (danske) tog til og fra Københavns Lufthavn. Der bliver ganske enkelt ikke sporplads i perronsporene.

Men mon ikke svenskerne (hovedparten i hvert fald) kommer til fornuft? Det har større betydning for Sverige end for Danmark at have en fungerende trafik, så de svenskere, der arbejder i Danmark kan komme problemfrit og hurtigt over broen.

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af LasseG, 5/12 2015, 16:25 (3103 dage siden) @ Gæsten

DSB (som får balladen - ikke politiet) burde sige helt fra eller - i det mindste - bede Skånetrafikken om at stå for opgaven.

Såvidt jeg har læst mig frem til er det Skånetrafikken der kommer til at betale eventuelle bøder ? Så man man vel forestille sig at Skånetrafikken kompensere DSB på en eller anden måde ?

--
[image]

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Per @, 5/12 2015, 09:55 (3104 dage siden) @ Stefan

Stefan, du har helt ret. Svenskere der pendler til CPH omraadet, der er mange, maa finde en loesning hos de svenske myndigheder.

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Georg Schmidt, 5/12 2015, 10:19 (3104 dage siden) @ Stefan

Kan ikke nære mig for i et ubevogtet øjeblik at filosofere lidt over situationen.

Hvem var det lige, der i sin tid var med til at skabe al denne elendighed, og så kom det til at gå ud over lige præcis de to der ikke ville være med.;-)

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Gæst 20, 7/12 2015, 09:50 (3102 dage siden) @ Stefan

Manden har jo ret, lad os cutte Kystbanen ved Klampenborg! Så kan de selv finde ind til København!

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af A. Nissen, 5/12 2015, 15:19 (3104 dage siden) @ Stefan

Hvordan kan det overhovedet være, at svenskerne kan forlange kontrollen foretaget på dansk grund?

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af andersj, Aalborg, 5/12 2015, 16:24 (3103 dage siden) @ A. Nissen

Hvordan kan det overhovedet være, at svenskerne kan forlange kontrollen foretaget på dansk grund?

De gør det ulovligt for transportvirksomheder at befordre passagere uden gyldig ID over Sveriges grænse. Nøjagtig ligesom det lovforslag der i øjeblikket behandles i Folketinget om at der skal foretages ID kontrol i Puttgarden, Rostock, Flensburg og Niebüll samt i alle Schengenlufthavne med ruter til Danmark.

Det afviger iøvrigt heller ikke langt fra at du skal have tjekket pas og visum i Københavns Lufthavn hvis du fx. skal til USA fordi flyselskaberne ikke må flyve passagere ind over USA's grænse uden gyldig legitimation.

--
Mvh Anders

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af LasseG, 5/12 2015, 16:22 (3103 dage siden) @ Stefan

Mit forslag vil være:
1) Lad sverigestrafikken varetages af et tog i timen non-stop Københvn H -Malmø C og foretag passagerkontrol i retning mod Sverige på Kbh. H.
2)Lad Kystbanen køre efter "aftenplanen" dvs. tog hvert tyvende minut mellem Kastrup og Helsingør, suppleret med sædvanlig myldretidsforstærkning.

Enig, men spørgsmål er om man overhovedet behøver at gå så langt på Kystbanen...

Nivåtogene burde kunne kører normalt, Helsingør - Sverige togene afkortes til Helsingør - København H og København H - Sverige kører så det særlige non-stop tog hvert 20 min. Hvor mange der så kommer med hvert tog må så afgøres af hvor hurtig ID-kontrollen foregår.

--
[image]

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Gæsten, 5/12 2015, 19:01 (3103 dage siden) @ LasseG

Mit forslag vil være:
1) Lad sverigestrafikken varetages af et tog i timen non-stop Københvn H -Malmø C og foretag passagerkontrol i retning mod Sverige på Kbh. H.
2)Lad Kystbanen køre efter "aftenplanen" dvs. tog hvert tyvende minut mellem Kastrup og Helsingør, suppleret med sædvanlig myldretidsforstærkning.


Enig, men spørgsmål er om man overhovedet behøver at gå så langt på Kystbanen...

Nivåtogene burde kunne kører normalt, Helsingør - Sverige togene afkortes til Helsingør - København H og København H - Sverige kører så det særlige non-stop tog hvert 20 min. Hvor mange der så kommer med hvert tog må så afgøres af hvor hurtig ID-kontrollen foregår.

Det vil sige, at passagerer fra Københavns Lufthavn til Sverige skal rejse via København H? OK!
Men hvor vil du have at pas- og visumkontrollen skal foregå? Hvis det skal ske i toget, hvor skal man da sætte passagerer uden gyldige papirer af? Det er i hvert fald lidt bøvlet, hvis man ikke er færdig med at kontrollere inden toget afgår fra Tårnby, spor 11 og 12 i Lufthavnen er temmelig uegnet til passagerudveksling.

Nå men der bliver payback-time til svenskerne, når Danmark kræver tilsvarende regler den modsatte vej :-D
Gråhundbus finder til gengæld sikkert en god ordning for pendlerne ;-)

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af LasseG, 5/12 2015, 20:30 (3103 dage siden) @ Gæsten

Men hvor vil du have at pas- og visumkontrollen skal foregå?

Før ombordstigningen på København H, her ville spor 26 være oplagt...

Nå men der bliver payback-time til svenskerne, når Danmark kræver tilsvarende regler den modsatte vej :-D

Ja forhåbentligt, allerbedst bliver forslaget stemt ned i folketinget...

Gråhundbus finder til gengæld sikkert en god ordning for pendlerne ;-)

Helt sikkert, de er heller ikke låst fast af infrastruktur der i forvejen lider under mangle af kapacitet. Derudover foretager buschaufføren i forvejen billettering ved indstigning..

--
[image]

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Gæst 20, 7/12 2015, 09:58 (3102 dage siden) @ LasseG

Som i gamle dage imellem Padborg - Flensborg - kontrollører med togene (her var det betjente) og dem som ikke havde orden i sagerne, blev fulgt over perronen og sendt retur!

Så er vi fri for at genere de 12 millioner der hvert år rejser over Øresund uden problemer!

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af andersj, Aalborg, 7/12 2015, 10:29 (3102 dage siden) @ Gæst 20

Som i gamle dage imellem Padborg - Flensborg - kontrollører med togene (her var det betjente) og dem som ikke havde orden i sagerne, blev fulgt over perronen og sendt retur!

Så er vi fri for at genere de 12 millioner der hvert år rejser over Øresund uden problemer!

Problemet er bare at de ikke må krydse grænsen til Sverige. Hvis de først har krydset grænsen kan de søge asyl og det ønsker Sverige ikke.

--
Mvh Anders

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Gæst 20, 7/12 2015, 18:13 (3101 dage siden) @ andersj

Okay, så logikken er at dem der ikke har papirerne i orden, bare skal tage bilen over!

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Gæsten, 7/12 2015, 18:39 (3101 dage siden) @ Gæst 20

Okay, så logikken er at dem der ikke har papirerne i orden, bare skal tage bilen over!

Hvis logikken skal følges, skal Øresundsbroen etablere kontrol af samtlige biler inden de kører ud på broen fra Saltholm-siden, altså kontrollere samtlige passageres papirer samt - for at være helt sikre - også lastbilernes indhold. Der kan jo gemme sig flygtningen der også.

Padborg/Kruså og grænsekontrol

af En gæst, 13/12 2015, 01:48 (3096 dage siden) @ EH6762

En lille krølle på historien:

Mens det er muligt (men ganske tidskrævende) at foretage kontrol ved den dansk/svenske grænse, er der andre udfordringer ved den tysk/danske grænse i Padborg/Kruså-området.

Flensburgs bybus linje 1 kører til rutebilstationen i Kruså (ruten går fra banegården i Flensburg til Kruså og retur) hvert 20. minut. Men det vil få en ende, hvis bybuschaufførerne bliver pålagt at udføre kontrol af papirer. Passagererne vil blive sat af på den tyske side af grænsen og må spadsere de sidste hundrede meter frem til endestationen på den danske side. Kontrollen bliver på den måde overdraget til det danske politi.
Læs her:

"Men hvor Danmark og Sverige er forbundet af en bro, man ikke kan krydse til fods, er Danmark og Tyskland som bekendt landfast. Og i Tyskland har Bela Bergemann ikke tænkt sig at lade sine chauffører tjekke passagerernes pas. Han er strategiansvarlig for selskabet Aktiv Bus, der med linje 1 kører hvert 20. minut fra Flensborg og ind i Danmark. Der er ca. 40 afgange om dagen. »Hvis det hele træder i kraft med transportøransvar, vil konsekvensen jo være, at vi ikke kan risikere sådan nogle bøder til vores chauffører eller os som vognmænd. Det vil sige, at ligesom i gamle dage vil vi kun køre til grænsen, men ikke over grænsen«, siger han til Politiken".

https://www.fla.de/artikel/Flygtninge-kan-gaa-over-graensen-1fc28.html

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af Casper, 13/12 2015, 02:05 (3096 dage siden) @ LasseG

Nå men der bliver payback-time til svenskerne, når Danmark kræver tilsvarende regler den modsatte vej :-D


Ja forhåbentligt, allerbedst bliver forslaget stemt ned i folketinget...

Det giver ikke mening at lave grænsekontrol fra Sverige til Danmark, da der ikke er nogen flygtningestrøm den vej.

Streng udrejsekontrol er generelt kun noget totalitære lande laver. Man skal ganske vist vise pas når man rejser ud af Schnengen, men det er en betydeligt mildere kontrol end ved indrejse.

Hvis Sverige bryder sammen i borgerkrig, som nogle mener, kan det selvfølgelig blive aktuelt ... Jeg tror dog det ligger lidt ude i fremtiden.

Hvorfor grænsekontrol, transportøransvar osv.

af Casper, 13/12 2015, 02:35 (3096 dage siden) @ Casper

Som i gamle dage imellem Padborg - Flensborg - kontrollører med togene (her var det betjente) og dem som ikke havde orden i sagerne, blev fulgt over perronen og sendt retur!

Dengang kunne man ligesom i dag - så vidt jeg ved - bare søge asyl ved ankomst i Padborg. Så kunne man ikke blive sendt tilbage straks.

De fleste ankom dog direkte til vesteuropæiske lufthavne, hvilket var ret nemt før flyselskaberne fik påbud om at kontrollere pas og visum. Selve indrejsekontrollen var efter ankomst til f.eks. Kastrup, og så er man på dansk jord.

Hvad angår vejen over Øresund, så vil jeg mene at enhver bare kan leje en bil og køre over broen, og søge asyl så snart de er på svensk jord (forbi grænsen på broen).

Jeg mener ikke Øresundsbroen er pålagt transportøransvar. Det kan man formentlig ikke ifølge den EU-ordning der giver mulighed for at pålægge fly-, jernbane-, færge- og busselskaber transportøransvar.

Når nu den svenske regering ikke kan pålægge Øresundsbroen transportøransvar, kunne de i stedet lave en lov der giver mulighed for at lukke selve vejen, Øresundsbroen.

Når broen er lukket, kan man jo ikke køre ind på den og dermed ikke krydse grænsen.

Der er dog stadig den mulighed at leje, købe eller på anden måde tilegne sig en båd og sejle over til den svenske kyst eller en svensk havn, hvor man søger asyl. Så er man tilbage ved de mediterrane tilstande. Bliver båden opbragt, kan man springe i vandet og lade sig fiske op af svensk kystvagt. Her kunne de dog indføre australske regler og sejle personen tilbage til dansk havn. Men det ville være en stor kovending - for Australiens politik er jo nærmest blevet udråbt til fascisme.

Hvorvidt biludlejeren eller bådudlejeren medvirker til menneskesmugling, er et juridisk spørgsmål. Jeg ville vurdere at det kun er strafbart hvis udlejeren vidste at formålet med det var at bringe mennesker ulovligt over grænsen. Det vil være yderst svært at bevise.

Så vejen til Sverige er gjort vanskeligere, men ikke uovervindelig.

Desuden kan Øresund jo fryse til! ;-)

Konklusion:

Der er lidt efter lidt blevet indført finurlige regler, der alle sammen handler om det samme: at hindre asylsøgerne i at nå frem til det land hvor de vil søge asyl. Det var det der lå bag reglerne om transportøransvar i Schengentraktaten (som altså medførte at flyselskaber skal kontrollere pas før afrejse), og det der lå bag USA's krav til flyselskaberne om det samme. At lukke broer og veje (dvs. at lukke grænsen totalt) er blot endnu et forsøg på det samme.

Men hvis en grænseovergang er lukket, kan man jo spadsere over til fods. Med mindre der er fysisk spærret af. Så kan man sætte hegn op. Hegn kan nemt forceres af 50 mænd med hver sin bidetang. Så kan man bygge en mur.

Så længe der gælder en ret til at søge asyl, og man dermed ikke kan sendes retur med det samme, er problemet ikke løst. Man kan kun skubbe det lidt. Så jeg gætter på at hvis strømmen fortsætter, vil man begynde at tale om at melde sig ud af den konvention der giver denne rettighed (jeg ved ikke lige præcis hvor det står).

Det er en skam, da asylretten egentlig har til hensigt at yde beskyttelse til dem der har brug for det.

En anden løsning kunne være at yde hjælp i nærområderne og lave noget oplysning om at forholdene ikke er paradisiske i Europa. Og invitere kvoteflygtninge, dvs. at man søger på ambassaden i Ankara eller i flygtningelejren og IKKE ved grænsen.

Beklager det politiske indhold ... det er kun for at diskutere problemet i dybden.

Hvorfor grænsekontrol, transportøransvar osv.

af UTJ, 13/12 2015, 03:09 (3096 dage siden) @ Casper

Når broen er lukket, kan man jo ikke køre ind på den og dermed ikke krydse grænsen.

Der er dog stadig den mulighed at leje, købe eller på anden måde tilegne sig en båd og sejle over til den svenske kyst eller en svensk havn, hvor man søger asyl. Så er man tilbage ved de mediterrane tilstande. Bliver båden opbragt, kan man springe i vandet og lade sig fiske op af svensk kystvagt. Her kunne de dog indføre australske regler og sejle personen tilbage til dansk havn. Men det ville være en stor kovending - for Australiens politik er jo nærmest blevet udråbt til fascisme.

Nej Den svenske kystvagt må ikke sejle opbragte personer til dansk havn - de må ikke operere i dansk farvand. Derfor vil en gummibåd være løsningen, især når vandtemperaturen stiger. Lige noget for pressefotografer. Formentlig vil kustbevakningen blot samle dem op og lade dem komme ind i Sverige og så er man næsten lige vidt.

Mht broen kan man jo bare åbne den for gående trafik på dansk side, for hvis Sverige lukker er der jo ikke nogen trafik der kan genere. Så skal polisen stå og slå på folk der vil krydse grænsestregen på broen - det bliver også gode pressebilleder.

Hvorfor grænsekontrol, transportøransvar osv.

af Casper, 13/12 2015, 07:27 (3096 dage siden) @ UTJ

Nej Den svenske kystvagt må ikke sejle opbragte personer til dansk havn - de må ikke operere i dansk farvand.

Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg har prøvet at undersøge hvordan Australien gør konkret og juridisk, men det er ikke helt enkelt.
Ifølge en artikel behandler de asylansøgningerne direkte fra båden pr. videokonference og giver afslag. Men det er jo ikke det samme som fysisk at returnere personerne.
http://www.dw.com/en/australias-refugee-policy-should-europe-emulate-it/a-18399274


Mht broen kan man jo bare åbne den for gående trafik på dansk side, for hvis Sverige lukker er der jo ikke nogen trafik der kan genere. Så skal polisen stå og slå på folk der vil krydse grænsestregen på broen - det bliver også gode pressebilleder.

Danmark kan for så vidt også holde den åben for biltrafik. Bilerne kan jo køre frem til grænsen. Da der er to spor + nødspor, har man to dobbeltrettede landeveje med fortov. Jeg ved ikke om en bus kan vende, men venligbilister med personbiler kan godt. Man vil dog formentlig spærre broen for kørsel fra dansk side. Det er ret let med et par politibiler på tværs.

Det er sværere at spærre den for fodgængere, hvis de kommer i hundredevis. Spørgsmålet er om dansk politi ville gribe ind. Danmark ville blive hængt ud med billeder i internationale medier af hårdtslående politi, alene for at gøre det beskidte arbejde, som Sverige pålægger dem. Så hvis dansk politi valgte at forholde sig tilbageholdende, kunne flokken gå uhindret over til grænsemarkeringen og søge asyl.

Der er jo ingen klap i broen ... og ingen porte i tunnellen, så vidt jeg ved.

Jeg ved nu ikke om det kommer dertil. Jeg tror ikke grænsekontrollen bliver særlig effektiv. Et lånt dansk sygesikringskort vil være nok til at slippe igennem.

Hvorfor grænsekontrol, transportøransvar osv.

af UTJ, 13/12 2015, 07:41 (3096 dage siden) @ Casper

Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg har prøvet at undersøge hvordan Australien gør konkret og juridisk, men det er ikke helt enkelt.
Ifølge en artikel behandler de asylansøgningerne direkte fra båden pr. videokonference og giver afslag. Men det er jo ikke det samme som fysisk at returnere personerne.

Helt OT (og alligevel ikke): Australien opbringer vel i rum sø, giver afslag og sender dem til den flygtningeø de har udpeget til formålet, som i øvrigt ligger tættere på Indonesien end Australien. Så kan de blive der indtil de bliver trætte af det og gerne vil hjem til sig selv igen, uanset hvordan der så er hvor de kom fra. Og der er det lige at Sverige mangler territorium langt fra den "humanitære stormagts" hovedland. :-P

Hvorfor grænsekontrol, transportøransvar osv.

af Gæst, 13/12 2015, 07:54 (3096 dage siden) @ UTJ

Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg har prøvet at undersøge hvordan Australien gør konkret og juridisk, men det er ikke helt enkelt.
Ifølge en artikel behandler de asylansøgningerne direkte fra båden pr. videokonference og giver afslag. Men det er jo ikke det samme som fysisk at returnere personerne.

Helt OT (og alligevel ikke): Australien opbringer vel i rum sø, giver afslag og sender dem til den flygtningeø de har udpeget til formålet, som i øvrigt ligger tættere på Indonesien end Australien. Så kan de blive der indtil de bliver trætte af det og gerne vil hjem til sig selv igen, uanset hvordan der så er hvor de kom fra. Og der er det lige at Sverige mangler territorium langt fra den "humanitære stormagts" hovedland. :-P


Gad vide om Sverige havde forudset denne situation tilbage i 1983, da de gjorde krav på den danske ø Hesselø i Kattegat. Den ville, set fra svensk side, sikkert være perfekt til opbevaring af flygtninge ;-) ;-)
http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/081101_makadam_flytandegraenser.htm

Hvorfor grænsekontrol, transportøransvar osv.

af Gæst, 13/12 2015, 07:44 (3096 dage siden) @ Casper

Gad vide hvordan Støjberg har tænkt sig at der kan foretages paskontrol for bilister inden de kommer ind i Danmark fra Sverige?
Svenskerne har anlæg til det, dog på svensk territorium. i Danmark kører man jo blot ind uden videre. Man har nok ikke tænkt sig at opstille et skur til paspolitiet ved landegrænsen ude på broen - og bede bilister uden fornødne papirer om at sætte bilen i bakgear og returnere til Sverige.

Hvorfor grænsekontrol, transportøransvar osv.

af UTJ, 13/12 2015, 08:07 (3096 dage siden) @ Gæst

Gad vide hvordan Støjberg har tænkt sig at der kan foretages paskontrol for bilister inden de kommer ind i Danmark fra Sverige?
Svenskerne har anlæg til det, dog på svensk territorium. i Danmark kører man jo blot ind uden videre. Man har nok ikke tænkt sig at opstille et skur til paspolitiet ved landegrænsen ude på broen - og bede bilister uden fornødne papirer om at sætte bilen i bakgear og returnere til Sverige.

I privatbil hedder den slags menneskesmugling. Det er der ganske hård straf for. Men man kan komme ud for den situation at immigranter bliver sat af inden betalingsanlægget på Svensk side og så kan de blot kravle over autoværnet.

Men selv om vi diskuterer dette med diverse optioner, er der fortsat optrapningsmuligheder, hvilket ikke lover godt for fremtiden mellem især DK og S.

Betalingsanlægget på Østsiden i retning Danmark er den danske toldstation.

Hvorfor grænsekontrol, transportøransvar osv.

af Gæst, 13/12 2015, 07:34 (3096 dage siden) @ UTJ

Når broen er lukket, kan man jo ikke køre ind på den og dermed ikke krydse grænsen.

Der er dog stadig den mulighed at leje, købe eller på anden måde tilegne sig en båd og sejle over til den svenske kyst eller en svensk havn, hvor man søger asyl. Så er man tilbage ved de mediterrane tilstande. Bliver båden opbragt, kan man springe i vandet og lade sig fiske op af svensk kystvagt. Her kunne de dog indføre australske regler og sejle personen tilbage til dansk havn. Men det ville være en stor kovending - for Australiens politik er jo nærmest blevet udråbt til fascisme.

Nej Den svenske kystvagt må ikke sejle opbragte personer til dansk havn - de må ikke operere i dansk farvand. Derfor vil en gummibåd være løsningen, især når vandtemperaturen stiger. Lige noget for pressefotografer. Formentlig vil kustbevakningen blot samle dem op og lade dem komme ind i Sverige og så er man næsten lige vidt.

Mht broen kan man jo bare åbne den for gående trafik på dansk side, for hvis Sverige lukker er der jo ikke nogen trafik der kan genere. Så skal polisen stå og slå på folk der vil krydse grænsestregen på broen - det bliver også gode pressebilleder.


Enig, flygtningene skal såmænd nok nå til Sverige. Afstanden til Hven er heller ikke længere, end det kan klares i en gummibåd købt i BR-legetøj. Ellers er der sikkert folk der mod betaling vil sejle dem til den svenske kyst. Svenskerne få travlt hvis de - i stedet for at kontrollere på bestemte steder - skal kontrollere hele den svenske kystlinje. Men så er flygtningene allerede nået til Sverige og kan søge om asyl.

Kystbanen og svensk grænsekontrol

af UTJ, 13/12 2015, 03:11 (3096 dage siden) @ Casper

Nå men der bliver payback-time til svenskerne, når Danmark kræver tilsvarende regler den modsatte vej :-D


Ja forhåbentligt, allerbedst bliver forslaget stemt ned i folketinget...


Det giver ikke mening at lave grænsekontrol fra Sverige til Danmark, da der ikke er nogen flygtningestrøm den vej.

Du kan tro at der er. Sverige sorterer lige nu i de folk som banker på til Sverige og returnerer dem de ikke vil have. Det er den officielle svenske trafik der skal stoppes, ikke de individuelle rejsende.

Uanset hvad man har af holdning er det svensk opfattelse at man skal tvinge Danmark til en bestemt politik, og det er helt uhørt i især nordisk samarbejde. Og samtidig kan man jo godt ane at man anser sig selv i Stockholm for både "smarte" og "bedre" and andre, fordi man bruger alle midler for at bevare illusionen om at være den "humanitære stormagt". Og stormagter har det jo med at ville bestemme over andre lande. :-(

Og det koster både togtrafik, som forsvinder, samt fremtidig tillid mellem nationer.

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak