Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EA spørgsmål (Generelt)

af Scharfenberg, 7/1 2016, 21:25 (3025 dage siden) @ Erling Pedersen

Vi har haft den oppe før, EA er DSB's dårligste lokomotiv, det kan ikke sætte igang hurtigt med stor vægt på krogen! Som det kræves ved hyppige stop, som regionaltog.

Da det kørt på kystbanen, var det rigtig godt til at tabe tid, var der løvfald, var helvede løs, så gik det slet ikke, forfatteren fra bogen" et liv på maskinen" fortæller at han beder det senere afgående ME trukne tog at køre først, så det kan rydde løvfaldet og hans EA tog ikke taber så meget tid!"

En eller anden "klog" Ingenør valgte at lægge de alt for store drivhjul ind i gearringen og stole på antihjulslips beskyttelse, troede han kunne overstige naturlovene.

Tænk bare på et Damplok, ingenøren burde have lært at hjulene skal være små for hurtig igangsætning med store tog.

Hilsen Erling.

Er ikke helt enig. Nu har vi jo heldigvis kun løvfald rundt regnet i oktober og november; så er der da ti måneder om året, hvor EA kører godt :-P Husker nogle aftentog på Kystbanen i sen-80'erne og starten af 90'erne, som kørtes med EA og 4 Bn-vogne. Det var altså noget af en raket. Jeg vil tro, at det accelererede lige så hurtigt som et ER eller ET. Altså når sporene ikke var fedtede.

Det geniale ved at støve EA af er jo, at de kan fortrænge nogle ER, som så kan indsættes til Esbjerg, når Lunderskov-Esbjerg er elektrificeret ultimo 2016. Og afstanden mellem stoppene mellem Østerport-Ringsted-(Slagelse) er jo trods alt for det meste noget længere end på Kystbanen. Så mon ikke EA indhenter det forsømte på de stærke mellemaccelerationer (dvs. når den er i fart). Her synes jeg, at EA har mere power end ME. Jeg nyder i hvert fald at iagttage EA + 4-5 DD på Vestbanen. De er tavse og virker ikke ligefrem som nogle sinker i driften ;-)

Jeg har egentlig ingen præferencer for hverken 4 eller 6-akslede lok. EG, ME og især MZ IV ser flotte, lange og imponerende ud med deres 6 aksler, hvorimod det lidt kortere og kompakte EA imponerer med de lidt større hjul og raketkraften, hvis der ikke er for meget på krogen og smør på skinnerne :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak