Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sønderborg gamle jernbanebro

af KimC, 8/3 2011, 14:39 (4799 dage siden) @ Ullrich Lück

Egentlig en skam at den bro forsvinder, også selv om banen aldrig var kommet i brug igen.
Området er et vidnesbyrd om at man ville have en bro, men pengene var knappe i mellemkrigsårene. Derfor sparede man at ekspropriere hele huse, men nøjedes med at "skære et hjørne af" de forskellige huse hvor banen skulle forbi. Resultatet blev nogen meget mærkværdigt udseende huse, og den meget berømt/berygtede linjeføring som banen til Mommark fik. Men man fik da den bro.

Jeg havde en kollega som boede i et af de huse der ligger op til "tunnelen" og i deres køkkenskab af ædre dato er der sømmet lister på forkanten af hylderne. Det var fordi glassene begyndte at "spadsere" ved vibrationerne når toget gnavede sig igennem de skarpe kurver, og for at glassene ikke skulle ryge ud over kanten blev der sat lister på alle hylders forkant.

Der er nu stadigt lidt spændende at komme efter på den havn, men det skal Frank Gehry nok snart få sat en stopper for. Jeg fandt nogen spændende sporrester som jeg vil vende tilbage til i løbet af ugen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak