Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

"Ham, der er foran, er bagefter" (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/10 2016, 17:57 (2813 dage siden)

Hvem kender ikke vandrehistorien om lokomotivføreren, der, da han skulle forklare, hvorfor toget var forsinket, fik sagt: "Ham, der er foran, er bagefter". Jeg aner ikke, om historien er sand.

Nå, det var nu heller ikke mit ærinde i denne forbindelse. Men historien randt ihu, da jeg under oprydning af en "møgstak" stødte på nedenstående. Jeg ved ikke, hvorfra det stammer. Men det har måske indgået i lokomotivpersonalets instruktionsstof.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]

[image]

Avatar

"Ham, der er foran, er bagefter"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/10 2016, 20:09 (2813 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er jo legendariske Erling Nederland illustrationer. ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Ham, der er foran, er bagefter"

af Niels-Erik Hansen, 4/10 2016, 20:25 (2813 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er nogle pragtfulde tegninger, du har fundet frem.

Erling Nederland har gennem tiderne været brugt til at illustrere instrukser, reglementer og andet informationsmateriale om jernbanen. Både internt, bl a DSB Bladet men også eksternt. – Blot ved at Google ’Erling Nederland’ kommer der, som det øverste, flere jernbanerelaterede emner op. Erling Nederland havde en formidabel evne til, på baggrund af få oplysninger, at omsætte det fortalte til en formidabel illustration. – Jeg havde selv fornøjelsen af hans evner sidst i firserne, hvor jeg var med til at udarbejde materiale til og introducere det nuværende datamatbaserede fjernstyringssystem. – Se også hans detaljer i Thomas’s tegninger.

I et af møderne jeg havde med ham, fortalte han, at han i boligen havde fået indrettet og placeret en togkupé – vist nok en tidligere førsteklasses! – Jeg husker ikke, om han fortalte hvilket litra, kupeen stammede fra.

----

Og så vil jeg slet ikke afvise, at sprogbruget ved lejlighed kan og vil blive brugt i dag!

"Ham, der er foran, er bagefter"

af esni, Frederikssund, 4/10 2016, 22:23 (2813 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Det er nogle pragtfulde tegninger, du har fundet frem.

Spar ikke på rosen - Nederlands tegninger er rent ud smukke!

"Ham, der er foran, er bagefter"

af FS1954, 5/10 2016, 18:18 (2812 dage siden) @ esni

I Politikens "Jernbanens Hvem Hvad Hvor" fra 1959 er der en mængde flotte tegninger af Erling Nederland (og af Ib Withen) - alene på grund af disse tegninger er bogen en udsøgt nydelse.

I bogen "En sporvognsmands erindringer" af Ejnar Storgaard fra SHS 2005 er der en herlig beretning fra 1960'erne om en vognstyrer på linie 6, der på vej mod Valby glemte at dreje til højre i Stormgadekrydset. Han valgte så at fortsætte på linie 2's spor ad H.C. Andersens Boulevard over Rådhuspladsen til Jarmers Plads, hvor han kunne føre vogntoget tilbage ad Vester Voldgade, over Rådhuspladsen og hen til Axeltorv og således fortsætte ud ad Vesterbrogade. Det var heldigt for vognstyreren, at han kendte spornettet så godt, at han kunne udnytte de sjældent brugte rangerkurver og sporforbindelser i centrum. Disse manøvrer betød naturligvis, at det efterfølgende vogntog havde overhalet ham, så han fik et forklaringsproblem ved ankomsten til Valby. Sagen fik dog ingen personalemæssige konsekvenser, men passagererne fik sig en længere køretur og set byen på en ny måde.

Med venlig hilsen,

FS1954

"Ham, der er foran, er bagefter" og en anden historie.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 6/10 2016, 13:07 (2811 dage siden) @ FS1954


I bogen "En sporvognsmands erindringer" af Ejnar Storgaard fra SHS 2005 er der en herlig beretning fra 1960'erne...
Med venlig hilsen,

FS1954

og der er en god historie om kørsel med administrativt personale på side 74-75.
Den historie har jeg fået fortalt af den pågældende medarbejder på køreplanskontoret. Hans version var fra et lidt andet synspunkt. Han havde regnet ud hvordan man kunne spare et vogntog på en ydre linje ved at køre en smule hurtigere og have kortere endestationsophold. " Men uh det kunne materiellet ikke tåle", som han citerede.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak