Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSI Tableau lamper (Generelt)

af ASOSG, Slagelse, 27/11 2017, 20:53 (2383 dage siden)

Nogen som har viden om eller endnu bedre tegninger om DSI tableau lamper, brugt i bl.a. relæanlæg fra starten af 1950'erne ? Jeg søger viden med målfaste specifikationer om bl.a. de "halve", dvs de som kombineres 2 og 2. Eksempelvis de som benyttes ved automatisk linieblok enkeltspor uden AM, hvor der væk fra stationen er placeret en lille pil og en formelderblok. Det er bl.a. disse 2 objekter jeg savner specifikationer på, da jeg skal have lavet nogle (CNC fabrikeret) men også fordi de huller der skal fræses (også CNC) i tavlepladen. Derfor må jeg ret nøjagtigt kende specifikationerne, ellers bliver det bare noget hø man får lavet. Yderligere savner jeg info om de også 2 delte, som bruges ved signaler (I såvel som U signaler) og sidst men ikke mindst info om de 2 delte objekter ved brug for PU og Dværgsignaler.

Håber nogen her kan hjælpe.

Hilsen Allan

[image]

DSI Tableau lamper

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 28/11 2017, 07:11 (2383 dage siden) @ ASOSG

Hej
Firmaet Lund Skilte i Esbjerg, laver mange sportavler til Banedanmark, det er et godt bud, at spørge dem. De plejer at være flinke at snakke med.

--
Reinholdt
Signalmontør

DSI Tableau lamper

af Søren Johannessen, 28/11 2017, 16:22 (2383 dage siden) @ ASOSG

Hej
Måske noget af nedenstående kan bruges.
Der er ganske vist ikke mål på, men dem skal du til leverandøren Bombardier (DSI A/S), for at få. Og jeg tvivler på at de udleverer dem.
Men det kunne være interessant at vide hvilket projekt du er i gang med ?
Du må ikke benytte nedenstående professionelt.
Mvh
Søren

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

DSI Tableau lamper

af ASOSG, Slagelse, 28/11 2017, 20:13 (2382 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Søren.

Først tak for materiale.
Ja du har ret, der er ikke mange mål på disse tegninger, desværre.
Men jeg blev da trods alt vidende om een ting og det var om formelder og lille pil ved linieblok, stod vertikalt over hinanden. Og det kan ses på tegning (R nr 3264), at det gør de ikke.
Men det havde jeg sådan set allerede fornemmet, da jeg sidder med nogle originale tableau lamper.

Og jeg kan berolige dig, at det på ingen måde skal bruges professionelt.
Det er til brug i en modeljernbane klub.

Og med videre der er mere end en Søren Johannesen i Beder, tror jeg faktisk du står på denne klubs medlemsliste (siden 1970).

Nuvel jeg kan vise projekt tegninger af de kommende centralapparater, ja for der er faktisk 2.
Det er sådan, at vi har en station, hvor driften deles mellem Station og Færge, hvorfor der skal være 2 centralapparater - men kun eet sikringsanlæg.
Station forestår ankomst, gennemkørsel og afgange mens Færge forestår al rangering, heriblandt rangering til og fra færge. Færge kan dog stilles ubetjent (lokal fra), så kan (næsten) alt betjenes fra Station.

Jeg tænker du nu har gættet hvor vi er henne i verden.

Hilsen Allan

PS - det er projekt tegninger, derfor er mål og placering af objekter ikke 100% korrekte.


Centralapparat Station
[image]

Centralapparat Færge
[image]

DSI Tableau lamper

af Søren Johannessen, 28/11 2017, 23:09 (2382 dage siden) @ ASOSG

Hej Allan

Jo, jeg kan godt genkende anlægget ;-)
Meget flotte sportavler, I har på bedding! Ligner grangiveligt et 53-anlæg... :-)
Bliver sjovt at prøve at betjene...

Mht mål: når blot du har komponenterne at måle efter, skal det nok gå. På de virkelige sportavler, vil du lægge mærke til at den øverste plade (resopal-pladen, med graveringer og tekst), alligevel altid er fræset med temmelig stor afstand uden om linser og tryknøgler. Det er nødvendigt med noget tolerance, fordi det i praksis viser sig svært at opnå den store nøjagtighed over de "store afstande", der kan være på store sportavler.
(har brugt timer med nålefile for at tilpasse resopal-plader! - og altid i en sen nattetime, i f m en stor ibrugtagning, hvor tiden var knap, og planlagt til helt andre gøremål ;-) ).

Den underliggende perforerede jernplade er stanset ud, med firkantede huller (som komponenterne skrues fast i), i teorien i et kvadratisk mønster med sidelængden 16,5 mm. I praksis viser det sig at målet ofte skrider en lille smule hen over pladen, antagelig fordi hullerne stanses enkeltvis, fra den ene ende af pladen og derfor deformerer den lidt efterhånden.
Det er derfor vigtigt at du i din CAD-fil til CNC'en ikke stoler blindt på de 16,5 mm, men tager nogle mål på den faktiske perforerede plade, du vil bruge, og kompenserer det ideelle mål hermed.
Det er selvfølgelig kun et problem, hvis du er så heldig at du faktisk har fået fat i en perforeret plade!

Held og lykke, - og sig til, hvis der er noget I bliver i tvivl om. Måske jeg kan hjælpe. Men det ser nu ud til at du har ret godt styr på din SODB! :-)
Dejligt at se at der stadig er folk der gerne vil bygge et "rigtigt" sikringsanlæg (selv om det vel "kun" er simuleret, i maven på en datamat, - imponerende nok i sig selv).

Mange hilsner
Søren
"Den gamle Sing"

DSI Tableau lamper

af ASOSG, Slagelse, 29/11 2017, 00:14 (2382 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Søren.

Tak for roserne.
Ja du har ret, det er/bliver en datamat styret løsning, som simulerer, ja netop som du skrev, et 53 anlæg.

Kender godt de jernrammer du nævner, men desværre har vi ikke disse (store nok) til formålet, hvorfor underpladen bliver lavet i birkefiner. Det betyder heller ikke så meget, for her kan vi så blot bore (runde) huller til isætning og fastholdelse af bl.a. de regulære men også de irregulære linser, hvor emnet alligevel er udført af en rund plexiglas stang (10mm), så det er som et okay alternativ for metalrammer. Og overpladen med korrekte udfræsning, skjuler alligevel måden det er udført nedenunder på.

Og selve knapperne/tryknøglerne vi har til rådighed, var en type som vist blev produceret som et billigt alternativ til de som man normalt ser brugt i denne type af anlæg. Dvs de "originale" var i et rundt metalhus, med specielt fittings til fastholdelse af kontakt og knap i rammen, men de vi har, er en plastik udgave, som let lader sig montere i f.eks. en træplade. Eneste minus, er at max tykkelse på underplade (træ) og overplade (plast) kun må være 10 mm tilsammen. Alternativt må man nedfræse fra bagsiden i træplade ud for tryknøgler, så man opnår den korrekte totale tykkelse på 10mm.

Men forresten, du kan måske svare på, hvordan isolationen i kryds for diamanterne skal se ud ?
Jeg tænker de ikke er firkantet, men runde - men hvilken dimension har de ?
I vort "arkiv" har jeg fundet 3 typer af runde, med hhv. dimensionen 3,5 mm, 5,0mm og 10,0 mm (eksakt 9,8 mm). Dog har jeg også fundet nogle kvadratiske 4,5 x 4,5 mm, så måske skal de være firkantet i diamanterne ?

Hilsen Allan

Herunder den "billige" type af knap, som er væsentlig anderledes end de oprindelige i metalhus.
Men kompatible med kontaktsættene.[image]

DSI Tableau lamper

af Søren Johannessen, 29/11 2017, 14:08 (2382 dage siden) @ ASOSG

Men forresten, du kan måske svare på, hvordan isolationen i kryds for diamanterne skal se ud ?
Jeg tænker de ikke er firkantet, men runde - men hvilken dimension har de ?
I vort "arkiv" har jeg fundet 3 typer af runde, med hhv. dimensionen 3,5 mm, 5,0mm og 10,0 mm (eksakt 9,8 mm). Dog har jeg også fundet nogle kvadratiske 4,5 x 4,5 mm, så måske skal de være firkantet i diamanterne ?


Hej Allan

Har fundet en diamant i Hg (131/133a/b), og her er intet cirkulært sporisolationstableau.
Nedenfor kan du se hvordan stillings- og sporisolationstableauer er placeret.
Jeg vil ikke afvise at der findes relæanlæg (på løse relæer) hvor der findes et cirkulært sporisolationstableau, for sportavlers udseende gennem tiderne har også ændret sig, selv for samme anlægstype.

Mvh
Søren

PS håber tegningerne kan aflæses. Jeg kan ikke rigtig styre deres opløsning/størrelse her på forum.
Send mig evt en mail, så får du dem i bedre opløsning.

[image]
[image]

DSI Tableau lamper

af ASOSG, Slagelse, 29/11 2017, 20:56 (2381 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Søren.

Jeg har forsøgt at sende dig en mail (via tryk på den lille kuvert efter dit navn), som jeg håber du har modtaget.

Hilsen Allan

DSI Tableau lamper

af Søren Johannessen, 29/11 2017, 21:34 (2381 dage siden) @ ASOSG

Hej Allan
Har desværre intet modtaget.
Jeg har checket at mailadressen i opsætningen er ok.
Men når jeg sender en testmail til mig selv, modtager jeg heller ikke noget.
Jeg kontakter Tommy.
Mvh

DSI Tableau lamper

af ASOSG, Slagelse, 30/11 2017, 08:50 (2381 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Søren.

Med hensyn til email, så er det sikkert uklogt at skrive vores mail adresser herinde.
Men jeg formoder du får/har klubbens blad.
Kan du ikke skrive til mig på den adresse der er opgivet i bladet (formanden) ?
Står på side 2 i bladet.

Hilsen Allan

DSI Tableau lamper

af ASOSG, Slagelse, 12/12 2017, 00:31 (2369 dage siden) @ Søren Johannessen

Nå men nu har jeg da fået begyndt tegning af overpladen i 3D.
Så må jeg se at få styr på de enkelte objekter henad vejen.
I hvert fald tak for dit bidrag med tegninger.

Hilsen Allan
[image]

Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak