Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere banegods til og fra Aarhus havn

af L.H. Jensen, 23/3 2011, 14:01 (4793 dage siden) @ Svend Jensen

I øvrigt tror jeg også godsselskaberne i DK har en del af skylden, de har i mine øjne slet ikke levet op til opgaven og har kun valgt at køre den smule gods hvor der var stort overskud. Iøvrigt virker de meget lidt ambitiøse mht. godskørsel i DK, de sætter sig bare ned og råber højt om for store storebæltsafgifter og for dårlige godsterminaler (eller hvad det nu er de brokker sig over). Det sidste med selskaberne er ikke noget jeg ved noget om, men jeg synes det er det man hører når man endelig hører bare en smule fra dem.

Ja men det er jo netop konsekvensen af den totale liberalisering af jernbanegodstrafikken - man kan ikke bebrejde firmaerne (og deres aktionærer), at de vil tjene penge, og at de ikke ønsker at beskæftige sig med mindre lønsomme eller ligefrem underskudsgivende opgaver.
Nej, det var - og er - hele tanken om, at markedet pr. definition etablerer eller i al fald når frem til de totalt set bedste løsninger, det er galt med. Sådan er det nemlig IKKE!
Det betyder dog omvendt ikke, at markedsmekanismerne ikke er gode og anvendelige i mange sammenhænge, men så længe pengene råder, kan man ikke forvente de miljømæssigt bedste løsninger; her skal der altså regulering til.
Det har der altså indtil nu ikke været politisk vilje til, og så længe "blå blok" er ved magten, vil det ikke ændre sig
- og bl.a. derfor tilhører jeg ikke "blå blok" ...

Mvh LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak