Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

KSB / DSB - flere fotos

af Niels Munch, 25/3 2011, 11:30 (4782 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik og alle øvr. interesserede,

De fleste fotos i mit KSB/DSB-arkiv er taget af andre end mig selv. Men omstændighederne, hvorunder jeg i sin tid har fået nogle af billederne, er sådanne, at jeg godt vover at vise dem.

Allerførst et par postkort:

[image]
KSB Hareskov Station, udateret Rutherford-postkort (arkiv nm).

[image]
Bagsværd Station, udateret/ustemplet postkort (arkiv nm).

Vi bliver lidt i Bagsværd; men inden billederne skal jeg lige berette følgende. Via redaktøren af MODELBANE-Nyt fik jeg "fremprovokeret", at Svend Jørgensen skrev en artikel om "min barndoms bane" KSB. Den blev bragt i bladets nr. 6 og 7/1958. Som tak for "samarbejdet" modtog jeg følgende 2 billeder:

[image]
O 336 og O 334 i Bagsværd o. 1954 (foto: SvJ, arkiv: nm).

[image]
KSB styrevognstog i Lindholm 1954 (foto: SvJ, arkiv: nm).

En juni-dag i 1960 lærte jeg frimærkehandler Peer Thomassen at kende, da vi side om side fotograferede sære HFHJ-vogne i Hillerød. Det blev til flere besøg i frimærkebutikken på Strandvejen 100 samt en del korrespondance. PTh fik bl.a. mine fotos af DSB specialvogne (ex KSB) til sin 1981-udgivelse "KSB-DSB, Slangerupbanen-Hareskovbanen", og jeg fik ældre Slangerupbanebilleder retur:

[image]
Vassingerød Station 1954 (foto: PTh, arkiv nm).

[image]
Lindholm Station 1954 (foto: PTh, arkiv nm).

[image]
Slangerup Station 1954 (foto: PTh, arkiv nm).

DSB-rutebilen i Slangerup er en Volvo med karosseri fra Smith, Mygind & Hüttemeier i Svendborg, forbilledet for Tekno's bilmodel.

Bl.a. disse billeder viser, at jernbaneinteresserede var rimeligt flinke til at fotografere på Farum-Slangerup inden delstrækningens nedlæggelse i 1954. Men du, Erik, ved bedre, om det alt sammen skete på én og samme dag?

Atter, fordi KSB var "min bane", vik jeg via JB-P følgende 2 Guldbæk-billeder:

[image]
KSB M 3 ell. 4 for nordgående ved Emdrup 1953 (foto: JGC, arkiv nm).

Om godstoget er fotograferet fra Tuborgvej eller Emdrupvej kan jeg ikke lige vurdere.

[image]
Mo-Crs på Vangede Station 1953 (foto JGC, arkiv nm).

Vangede var barndommens station indtil efteråret 1952, hvor Mo-CRS havde holdt deres indtog. Til venstre for læssevejen var bl.a. en kommunal legeplads, vi unger benyttede, og for at komme derover, passerede vi viadukten for Vangedevej, hvorfra vi netop havde denne udsigt.

Jeg vil afslutte dette indlæg med et foto fra en DJK-udflugt til Farum:

[image]
C 708 med DJK-særtog i Farum, 13.01.1963 (foto: nm).

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak