Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ERTMS sendte to tog mod hinanden i Vendsyssel (Generelt)

af steenth, 28/8 2018, 21:26 (2075 dage siden) @ kme

Det er dog ikke som sådan en fejl i systemet, da togene vil blive automatisk nedbremset hvis de rammer et "spærret" blokafsnit, uanset om de kører bagefter eller mod hinanden. Det er selvfølgelig uhensigtsmæssigt at sende to tog mod hinanden på et enkeltsporet afsnit, da de jo ikke kan passere hinanden.


Suk. Hvorfor går vi ikke tilbage til det indiske "cricket ball scheme". Historien går at på enkeltsporede baner måtte lokoføreren kun køre med linjens cricketbold i hånden. Ved krydsningsstationer afleverede han bolden til kollegaen i modsat retning. Altså kun et tog på linjen ad gangen. Hvad skal vi med ERTMS til 20+ mia allerede brugte kroner der - måske - virker i 2030?

Hvordan skal håndtere det gammel system? Der ingen togkontrol i det gamle system. Og det vil kræver masser af folk, som ikke kan skaffes. Det at man har opdelte en enkeltsporet strækning i flere blokke kan godt udnyttes til noget nyttig - fx overhandling, hvor man ikke skal vente på at det forreste tog er kommet til næste station før det næste tog sendes af sted.

Og at ERTMS først virker i 2030 har ikke rod i virkeligheden - problemet er installation nogle togtyper som bremser ibrugtagningen af det nye signalsytem.

Findes der et eneste white paper der beviser at ERTMS virker i tæt trafik og trafik der er uforudsigelig tre timer frem? For når der kommer fri trafik går der virkelig gummi i køreplaner.

Der bliver systemer som kan bedre kan håndtere trafik- også når der går ged i trafikken, da man kan planlægge trafikken efter de aktuelle forhold med forsinket tog.

Og der lavet sammenligner af de typiske danske strækninger med tilsvarende udenlandske strækninger med ERTMS. Og notat senere er blevet opdateret som del af den hollandske beslutningsproces - der er efterhånden få typer af steder som endnu ikke er dækket af sammenlige steder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak