Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MO-oprangeringer i nærtrafikken (3 fotos)

af Svend, 8/4 2011, 20:06 (4779 dage siden) @ Niels Munch

Mo 1857 - Bhs - Pbh (tog 2022) i Fredensborg, 01.08.1979 (nm).

Dybt i mine gamle notater findes noget om dette postvognsløb, der - så vidt jeg lige husker - indebar overførsel til Hälsingborg .....

Jeg har ingen notater men kan til gengæld huske noget (men ikke alt) fra Hillerød "dengang midt i 70´erne".

Posttoget (MY eller MX) rangerede om natten en postvogn ind på Gribskovbanens spor til aflæsning. Senere om morgenen/formiddagen blev denne postvogn koblet på et tog mod Helsingør - som vi ser på billedet - hvor den endelige destination var Hälsingborg (med ä). Selv om jeg har oplevet/set posttoget fra København mange gange, kan jeg simpelthen ikke huske, hvad der blev af materiellet. Om resten af posttoget har kørt videre mod Helsingør må kunne udledes af en tjenestekøreplan. Et lokomotiv blev sat foran et andet tog mod Helsingør (MY/MX-MO-CLS), men om det har været et fra et godstog, må gøres til genstand for en undersøgelse!

Som en bibemærkning kan nævnes, at det første tog ad Gribskovbanen "klokken midt om natten" var ikke-personførende, men til gengæld var fyldt op med postsække, også i passagerafdelingen.

På perronen i Hillerød var der et virvar af postkøretøjer - perrontraktorer - som kørte posten hid og did. Tog man billeder - nej :-(

[image]

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak