Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelse: København - Aalborg, uden om Aarhus (Generelt)

af steenth, 10/6 2019, 23:52 (1781 dage siden) @ TBN
redigeret af steenth, 11/6 2019, 00:30

Hej

Jeg har kigget på de offentliggjort rapporter. Niras lavede en screening i 2008, hvoraf "Alternativ 2" angiver en forbindelse mellem Sjællands Odde og Djursland. Denne forbindelse er, set med mine øjne, umiddelbart en fordel for jernbanen, da der potentielt kan skabes rejsetid på en time mellem både København og Aarhus samt København og Aalborg. De seneste undersøgelser har dog ikke medtaget "Alternativ 2" - er der nogen der ved om den er taget helt af brættet ? og hvad er jeres holdningen til denne ?

Alternativ 2 er dyre at anlægge og giver mindre trafik i forhold til alternativ 1B, som man nu arbejder videre med. Anlæg er dyre med alternativ 2 fordi der skal anlægges flere kilometer vej og bane. Trafik: Alternativ 1 A/B/C ligger bedre, i forhold hvor folk bro på i Jylland. Hvis det bliver den nordlige forbindelse, så vil flere vælge vejen over Storebælt og det forringer økonomien for det alternativ. Og her tæller Aarhus tungere end Aalborg.... Der er flere i Aarhus området, som kan være med til at betale det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak