Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad gør vi med vore gamle effekter/arkivalier m.m.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/4 2011, 06:33 (4772 dage siden) @ Svend

Det kan ikke bruge til noget, men man kan alligevel håbe på at de - ØSJK - sidder tilbage med røde ører. Desværre er det ikke første gang de hovedløst (undskyld det voldsomme udtryk) får ophugget bevaringsværdigt materiel.

Men er der ikke et overordnet "organ" - med historisk indsigt - som har lidt hånd i hanke med, hvad der findes rundt omkring af materiel som ikke må gå til, uanset at en jernbaneklub opgiver at bevare? ØSJK har åbenbart et problem; deres materielsamling i Køge ser ikke for godt ud, men så må der kunne hentes hjælp hos andre af "de store", Jernbanemuseet eller DJK med henblik på at bevare for eftertiden. Bare at sende bevaringsværdigt materiel til ophugning fordi man har givet op, er uansvarligt.

----------

Et godt (læs: trist) eksempel på det, jeg har talt med mange om, og frygtet i mange år:

Hvad gør vi med vore gamle effekter, arkivalier med videre:

Hvem kan vi videregive vore ting/papirer/arkivalier til, og forlade denne verden med vished for, at det bliver bevaret ??????????????????????

Jernbanemuseet ???????????? Hvor bliver det indsendte af. Det ligger vist på "kilometer lange" hylder og samler støv (ved de selv, had der ligger dér), og er efter sigende meget svært tilgængeligt. Fotos sælges vist kun til gevaldigt opskruede priser.
Et pragtfuldt museum for hovedparten af landets indbyggere, men har vist ikke nogen høj stjerne hos mange jb.entusiaster.
Der sælges mange effekter på museet: Er det dele af de indsendte effekter, der var tiltænkt udstilling ????

DJK: Med AL MULIG RESPEKT FOR DET STORE ARBEJDE der udføres. Der har man vel også opbevaringsproblemer. Det har der da vist lige været skrevet om i dette Forum (en brændt postvogn m. m.).

Jernbaneklubberne som helhed: "Ingen kender dagen" længere end til næste generalforsamling, eller til den/de går ned på grund af pengemangel, manglende interesse eller intern uenighed.

Modeljernbaneklubberne: Her gælder vist det samme.

Begge de to sidste: Lysten til / interessen for bevaring er helt sikkert til stede, men mulighederne / evnerne ?????

Private: ???? Også her skal man have STOR tillid, til den man overdrager det til, men som jeg ser det lige nu, kan jeg ofte finde dette, som det mest tiltalende.

Det eneste som er helt sikkert: Et bål på græsplænen :-) :-(

---------------

Nej: Der skal ikke herske tvivl om, at Jernbanemuseet burde være stedet, -men hvor finder man/vi deres strategi for indsamling/opbevaring/salg/videregivelse til ligesindede.

Dette burde vel fremgå af hjemmesiden (det gjorde det ikke sidst jeg så efter det eller det er godt gemt), og deres manglende lyst til tilbagesvar, er jeg jo ikke den eneste/første, der har oplevet (til trods for, at der -mig bekendt- er meget faste regler for, hvordan statsinstitutioner bør/skal besvare deres modtagne post).

Derfor: Hvad gør vi med vore gamle effekter/arkivalier.


Erik V. Pedersen
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak