Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad gør vi med vore gamle effekter/arkivalier m.m.

af L.H. Jensen, 13/4 2011, 08:25 (4772 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære EVP!

Ja, --DJK kender jeg jo udmærket, og vil da heller ikke være utilbøjelig. Jeg føler mig dog stadig ikke overbevist: Også DJK kan vel komme i "økonomisk uføre", med deraf følgende opsplitning af hele samlingen, selv om det er gået godt i 50 år.

Bemærk af der netop for at sikre DJK og DJKs samlinger for en halv snes år siden blev lavet en organisationsændring, således at banerne og deres aktiviteter blev skilt ud i selvstændige juridiske enheder (foreninger), mens det rullende materiel forblev i DJKs eje.


Egentlig burde Museet vel så overføres til Staten, så selv i en salgssituation, forbliver det urørt, udelt og på danske, statslige hænder.

Desværre er det nok i vore dage ikke "sikkert nok".
Men måske en eller anden fondsstruktur ...


Med hensyn til mig selv: Ja, --min viden eller manglende samme, går jo tabt, den dag "lyset slukkes", men lige nu gør jeg, hvad jeg kan for at lægge mest mulig på nettet (andre til efterfølgelse - der er stadig mange nulevende entusiaster i min alder, --men hvor længe ???)

Som Du kan se, ligger mine fotos på Mjk. H0´s hjemmeside, så selv om min netforbindelse lukkes, ligger fotografierne (også) dér, og alle har jo stadig mulighed for at gemme teksten ( TIL EGET BRUG ), så her der rimelige muligheder for at det ikke umiddelbart går tabt.

-------

Jeg savner stadig denne "allerhelvedes" store server, som vi alle kunne sende vore (vel især gamle) fotos til (i Jernbanemuseets eller DJK´s regi), og hvor nogle ihærdige jernbaneinteresserede ("nørder") bearbejder og lægger dem på nettet i en relevant udformning og kvalitet.

Jeg synes altså, du skal rette henvendelse til DJK om den sag - jeg er sikker på, at du vil finde "ligesindede" her.

Under alle omstændigheder skal det være 110% sikkert, at de ikke forsvinder eller kan gøres til genstand for salg.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Som Holger korrekt påpeger i andet indlæg vil der naturligvis forekomme dubletter af trykt materiale, og derfor vil det altid være nødvendigt at afhænde noget. Og kan det sælges til fordel for selve arkivprojektet - sådan sker det hos DJK allerede i dag med bøger og tidsskrifter - må det være i alles interesse.
Men jeg har nu også på fornemmelsen, at det ikke er den slags arkivalier, du tænker på, når det skal "være 110% sikkert, at de ikke forsvinder eller kan gøres til genstand for salg." :-)

Mvh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak