Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3-formation med forskellige signaludstyr (Generelt)

af andersj, Aalborg, 14/8 2019, 17:39 (1717 dage siden) @ BoergeOf61

I forbindelse med tråden om togene til Hamborg kom jeg til at tænke på, hvilke muligheder der er for at køre med IC3 der har forskellige signalsystemer installeret. Når der nu skal køres med 3 sammenkoblede IC3 til Hamborg kunne man jo forestille sig at det midterste togsæt ikke var udstyret til kørsel i Tyskland – ville det være et problem? Ville det ligeledes være muligt at køre på en ERTMS-strækning med ikke-udrustede IC3/ER4 så længe det forreste togsæt var udrustet?


Umiddelbart tænker jeg, det er et problem, hvis det indgår i planlægningen, og et togsæt så skal bruges til noget andet.
På mere jævnt dansk tænker jeg, den største udfordring er, at behovet for togsæt nok er større inden for Danmarks grænser. Senest medførte et træ, der blokerede spor på Sjælland, at nogle danske IC-tog mellem Fredericia og Flensburg blev erstattet af busser.

Det sker flere gange om ugen at man sender en "dansk" IC3'er afsted fra enten Aarhus eller Fredericia hvor passagerene så må skifte tog når man møder det nordgående tog et sted i Sønderjylland. Typisk i Rødekro, men man har også gjort det her i sommer med nat-IC'erne i Tinglev midt om natten.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak