Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Effekt af 30% takstnedsættelse - OT (Trafikpolitik)

af Togbus, Foldingbro, 24/11 2019, 10:34 (1615 dage siden) @ mikedk2100

Det eneste, der har kapacitet til at løfte danskernes transporbehov er et effektivt og veludbygget vejnet. Bus og tog kan ikke.


Ja det er jo det især bilister prøve at bilde befolkningen ind. Men hvor er det lige, at du i byerne vil udbygge vejene, så bilerne kan løfte danskernes transportbehov? Og hvordan vil du løse problemet med, at også folk på landet vil være fri for stærkt trafikerede veje i baghaven?

Det er meget simpelt. Bilisterne kører udenom bycentrene og ud til de boxbutikker som skyder op rundt omkring. Bycentrene uddør, både på grund af centerbyggerier og på grund af, at nethandel kun er et klik væk og så lige til døren. Den eneste sikre vinder på satsning på kollektiv trafik og cykler bliver nethandlen.

Men nedsættelse af taksterne er vigtigt for mobiliteten for især lavtlønnede. Lavere takster vil øge gevinsten (som kan være negativ) ved at gå fra passiv forsørgelse til job. For de lavestlønnede er udgift til tog og bus en stor omkostning og fradrag ydes først hvis arbejdspladsen ligger ud over 12 km fra bopælen.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1537
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak