Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ild på skinnerne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 4/5 2011, 06:05 (4744 dage siden)

Banedanmark:

"Skinnerne skal passes og plejes, så de holder sig i topform. Fra den 1.-6. maj kommer Banedanmarks ildtog på besøg mellem Sorø og Slagelse og på Sydbanen mellem Ringsted og Orehoved for at fjerne små ujævnheder på skinnerne.

Når Banedanmarks ildsprudende slibetog arbejder sig frem på skinnerne om natten, går det ikke stille for sig. Nattefriske naboer til banen kan tydeligt høre og se toget, der lyser op i natten.

»Vi har haft naboer, der ringede til os, fordi de troede, der var ild på skinnerne,« fortæller vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark.

Skinneslibetoget arbejder den 1.-6. maj fra 21-22 tiden om aftenen til 5-6 tiden om morgenen for ikke at forstyrre passagertogene.

Den 1.-3. maj arbejder toget mellem Sorø og Slagelse, og den 5.-6. maj foregår arbejdet mellem Glumsø og Ringsted.

Slibetoget ejes af den schweiziske entreprenør Speno International, og der er seks italienske banearbejdere om bord til at betjene toget.

Mens toget arbejder mellem Sorø og Slagelse og på Sydbanen, parkerer husvognene, som de italienske banearbejdere bor i, på skinnerne i Ringsted.

Også den ildsprudende drage hviler ud i Ringsted, når nattens arbejde er udført.

Selvom slibetogets 48 slibesten ikke fjerner ret meget metal fra skinnerne, er effekten stor.

»Når ujævnhederne er væk, bliver støjen fra skinnerne 10 decibel lavere. Det kan øret opfatte som en halvering af støjen. Så for de nærmeste naboer betyder det utroligt meget, at Banedanmark sliber skinnerne jævnligt,« fortæller vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark.

Hvis ikke ujævnhederne fjernes, kan det give uhensigtsmæssigt store vibrationer i sporene og føre til, at Banedanmark skal justere sporene hyppigere, og at både skinner, sveller og skærver skal skiftes oftere.

Skinneslibningen foregår efter en meget stram tidsplan, så toget kan udnyttes optimalt, mens det er i landet.

»Det koster Banedanmark 150.000 kr. per nat at få slebet skinner. Men da slibningen forlænger skinnernes levetid, sparer vi millioner af kroner ved at slibe hvert år,« siger Pernille Skovrup."

Apparatet kan ses her.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak