Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tarm station - Signalhus 2018, interiør (+3 billeder) (Jernbanen i dag)

af Ove Nygaard, 4/12 2020, 14:20 (1239 dage siden) @ LHJ

Det kan altså ikke have været optimale betingelser for elektromekanisk udstyr.

Nu var det altså også et mekanisk sikringsanlæg, som fandtes her, frem til nedlæggelsen ...;-)

Om det var S&H, Bruchsal, Jüdel, Zimmermann & Buchloh eller noget helt femte, ved jeg ikke.

Vh
LH

Jeg har afløst i Tarm lige efter min lange afløsning i Skelhøje i sommeren 1958 (jeg har vist diverteret med et par "anekdoter" derfra), og som jeg husker det, var indgangssporskiftet fra syd elektrisk betjent, og håndtaget indbygget i centralapparatet. Jeg husker ikke sikringsanlægstypen, men hvis den altid årvågne Ole Edvard Mogensen tilfældigvis kikker med her, så vil han givet kunne fortælle præcist om sikringsanlægget. Så slipper jeg for at dumme mig, for mit "arkiv" er alene baseret på en stedse mere nedslidt hukommelse. Men Tarm var faktisk en stor station, og byen havde selvstændigt postkontor, så vi på stationen kunne koncentrere os fuldt ud om DSBs kunder. Og så må man ikke glemme "Vestjysk Gymnasium" (VGT), som også lå/ligger i byen. Bomanlægget var betjent af ledvogter, hvis tilstedeværelse man skulle sikre sig efter "den tids regler", hvid skive i dagslys, hvidt lys i mørke, så vidt jeg husker! Og så skulle man huske at give afgangsmelding til Skjern (udover sikkerhedsmeldingerne), for ellers fik toget "stop" der - afstanden var kun få km.

Det var bare lige det, jeg kom i tanker om.

Bedste hilsener
Ove af Erritsø


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak